CRISTIANO Ronaldo menyertai Al Nassr akan memberi impak yang sama seperti perpindahan Pele ke New York Cosmos hampir 50 tahun lalu, menurut ketua jurulatih kelab Saudi itu, Rudi Garcia.

Pemenang lima kali Ballon d'Or Ronaldo telah menandatangani kontrak selama dua tahun setengah, dianggap antara yang paling menguntungkan dalam sejarah bola sepak, selepas meninggalkan Manchester United.


Pemain kebangsaan Portugal itu masih belum membuat penampilan sulung kerana penggantungan domestik yang dilakukan sejak di United, tetapi impaknya sudah dirasai di luar padang.


Dan pada pandangan Garcia, perpindahan itu setanding dengan perpindahan mendiang Pele ke kelab Amerika Cosmos pada 1975 berikutan kisah legenda bersama Santos.

“Ia agak sama seperti kedatangan Pele, terutamanya untuk pembangunan bola sepak, sukan dan budaya di Arab Saudi,” kata Garcia.

"Cristiano Ronaldo lebih daripada seorang pemain. Dia adalah salah seorang pemain terbaik dunia.

"Sungguh menakjubkan betapa ia memberi tumpuan kepada kelab kami. Sekarang semua orang tahu di mana kelab kami berada di seluruh dunia.

"Kami pasti telah meningkat daripada 800,000 [pengikut Twitter] kepada 10 juta dalam beberapa jam, atau beberapa hari, kerana ketibaan Cristiano." -Stadium Astro