PERMULAAN memberangsangkan dalam kempen Liga Negara-Negara Eropah berterusan dengan terbaru kejayaan Sepanyol membelasah naib juara Piala Dunia 2018, Croatia, 6 gol tanpa balas.

Barisan kendalian Luis Enrique yang menumpaskan England di Wembley dalam aksi pembukaan Sabtu lalu, tidak menoleh ke belakang sebaik Saul Niguez menanduk masuk jaringan pembukaan.

Marco Asensio kemudian melancar percubaan jarak 20 ela untuk gol kedua, sebelum dia menewaskan penjaga gol, Lovre Kalinic untuk menambah gol ketiga 'La Roja' minit ke-35 permainan.

Rodrigo, Sergio Ramos dan Isco menjadikan laluan Sepanyol bertambah selesa.

Menjaringkan gol kemenangan ke atas England tempoh hari, Rodrigo bijak melepasi perangkap ‘off-side’ sebelum tenang hasilkan penyudah, manakala Ramos menanduk masuk gol keempat menerusihasil sepakan penjuru.

Tidak cukup dengan itu, Isco melengkapkan kemenangan bergaya minit ke-70 susulan rembatan rembatan deras dari dalam kotak penalti.

Croatia hanya menampilkan empat pemain dari kesebelasan utama perlawanan akhir Piala Dunia Julai lalu, kini perlu bangkit menghadapi England, Oktober nanti.

Sementara dua kemenangan berturut-turut cukup buat Sepanyol mengetuai saingan kumpulan 4 liga 'A' dengan enam mata.