JAKARTA: Edisi Grand Prix Malaysia 2023 akan datang dari 10 hingga 12 Nov mungkin mengalu-alukan 11,000 penonton Indonesia, berbanding hanya 6,000 tahun lepas, kata Ketua Pegawai Eksekutif Sepang International Circuit (SIC), Azhan Shafriman Hanif.

SIC komited untuk memberikan kualiti tertinggi untuk perlumbaan dan akan memastikan mereka yang datang ke litar akan menyaksikan aksi hebat di trek.

"Saya berterima kasih atas sokongan peminat Indonesia pada masa ini kerana mereka merupakan penonton antarabangsa tertinggi untuk Grand Prix Malaysia, dan kami amat berterima kasih untuk itu," katanya.

Bercakap pada taklimat media di sini sebagai sebahagian daripada jelajah promosinya, Azhan Shafriman berkata acara itu menjanjikan lebih banyak tarikan, termasuk pengenalan format baharu MotoGP, perlumbaan pecut, perarakan pelumba dan 'hero walk'.

Tumpuan utama acara itu ialah penampilan sulung pelumba profesional Malaysia Syarifuddin Azman, dikenali sebagai Damok dari MT Helmets-MSI, yang akan bersaing dalam Moto3.

Aktiviti luar trek istimewa akan dimulakan dengan pra-perlumbaan semasa minggu perlumbaan selaras dengan tema tahun ini #KasiGegar, yang bermaksud 'gaspol' di Indonesia.

Aktiviti itu termasuk Sesi Berjalan di Litar Pit Awam dan Sesi Autograf Pelumba MotoGP pada 10 November, memberikan peluang kepada peminat untuk mendekati secara peribadi dengan pelumba kegemaran mereka.

Sementara itu, Pengarah Tourism Malaysia Jakarta Junus Suhid berkata Indonesia akan sentiasa menjadi pasaran penting bagi sektor pelancongan Malaysia.

"Pada 2022, Malaysia mencatatkan ketibaan 1.481 juta pelancong dari Indonesia, menjadikannya jumlah kedua tertinggi (dalam) selepas Singapura.

"Kedudukan itu nampak konsisten dengan ketibaan 704,147 pelancong asing Indonesia yang dicatatkan dalam tempoh Januari-Mac tahun ini," katanya.

-- BERNAMA