Enam pingat emas Yeap Zheng Yang banyak membantu Selangor untuk muncul juara keseluruhan renang Sukan Malaysia (Sukma) di Pusat Akuatik Sarawak di sini selepas meraih 20 emas, 15 perak dan sembilan gangsa.

Yeap jelas menjadi bintang utama skuad Selangor apabila turut membantu pasukan negeri itu mencipta tiga rekod baharu kejohanan dalam acara 4x200m gaya bebas, 4x100m rampaian berpasukan dan gaya bebas lelaki.

Namun tokoh penting dalam kebangkitan hebat Selangor adalah bekas Olimpian, Marilyn Chua yang mewakili negara di Sukan Olimpik 2000 Sydney.

Pengurus pasukan Selangor, Mark Chua berkata beliau dan adiknya, Marilyn mewujudkan satu sistem yang menggabungkan elemen dari SwimAustralia dan SwimAmerica (pendekatan yang terbukti berjaya dalam mengajar renang di Australia dan Amerika Syarikat).

Sebelum ini, Mark mengasah bakat renang dan kejurulatihannya di Australia manakala Marilyn meneruskan karier renangnya sehingga mendapat biasiswa di Universiti California, Los Angeles (UCLA) – antara universiti berprestij dalam sukan renang di Amerika Syarikat.

"Kami memulakan program ini sebaik Marilyn pulang dari Amerika Syarikat pada 2006 setelah beliau mendapati persembahan perenang kami adalah sederhana.

"Beliau kemudian menukar keseluruhan sistem yang ada menjadi program akar umbi yang baharu sehingga berjaya meletakkan perenang kami di tahap ini hari ini.

"Saya percaya dalam masa lima hingga 10 tahun akan datang, kami akan menjadi lebih kuat," katanya.

Mengenai persiapan menghadapi Sukma ke-18, Mark berkata ia telah dimulakan sejak tamat edisi 2014 di Perlis dengan semua jurulatih negeri, Majis Sukan Negeri Selangor (MSNS) dan Persatuan Renang Amatur Selangor (SASA) memberikan tumpuan untuk melahirkan bakat baharu.

"Objektif utama kami bukan hanya membimbing mereka menjadi perenang berbakat tetapi juga membekalkan mereka kepada skuad kebangsaan kerana Selangor adalah antara negeri utama dalam sukan renang," kata bekas perenang negara itu.

Pada masa sama, beliau berharap Persatuan Renang Amatur Malaysia (ASUM) mempunyai perancangan strategik jika mahu beberapa perenang negeri mewakili negara pada Sukan SEA 2017 Kuala Lumpur.

"Kami gembira jika ASUM dapat menetapkan objektif atau berbincang dengan kami mengenai rancangan mereka.

"Apa yang penting kami mahu melindungi perenang kami kerana sudah melaburkan banyak wang ke atas mereka. Saya tidak mahu perenang saya 'tenggelam' selepas mereka menyertai skuad kebangsaan seperti yang berlaku sebelum ini," katanya.

Selain itu, Mark juga berharap ASUM dapat mempertimbangkan permohonan mereka mempunyai pusat latihan sendiri daripada terpaksa pergi ke Pusat Akuatik Nasional d Bukit Jalil untuk latihan.

Ketika ini, perenang Selangor menjadikan Pusat Akuatik Darul Ehsan sebagai pusat latihan mereka.

"Setakat ini, beberapa perenang kami berada di depan perenang Sekolah Sukan Bukit Jalil. Jadi, benarkan kami mempunyai pusat latihan sendiri untuk kami membimbing perenang berbakat kami sendiri, dan ia bukan hanya untuk faedah sekolah sukan tetapi juga negara," tegasnya.