PENYERANG Paris Saint-Germain dan Argentina, Lionel Messi, telah memenangi anugerah Pemain Terbaik FIFA buat kali kedua.

Messi mengetepikan persaingan daripada rakan kelab, Kylian Mbappe dan Karim Benzema dari Real Madrid untuk memungut anugerah itu pada majlis semalam di Paris.

Anugerah itu merangkumi tempoh antara permulaan musim 2021-22 hingga akhir Piala Dunia, yang menyaksikan Messi menamatkan penantian Argentina selama 36 tahun untuk memenangi pertandingan itu.

Bekas bintang Barcelona, Messi, memenangi anugerah Bola Emas di Qatar -- diberikan kepada pemain terbaik kejohanan itu -- selepas menjaringkan tujuh gol dan membantu tiga lagi.

Sepuluh penglibatan gol langsung itu dipadankan oleh Mbappe, yang menamatkan sebagai penjaring terbanyak, tetapi itu tidak mencukupi untuk membantu penyerang Perancis itu memenangi anugerah FIFA Terbaik pertamanya.

Messi memulakan karier yang perlahan di PSG dengan standard peribadinya yang tinggi, menjaringkan 11 gol dan membantu 14 gol dalam 34 perlawanan dalam kempen sulungnya di Parc des Princes.

Bagaimanapun, pemain berusia 35 tahun itu -- yang turut memenangi rekod tujuh Ballon d’Or -- menyamai angka tersebut dalam 18 perlawanan pertamanya musim ini menjelang Piala Dunia.

Messi, yang sebelum ini memenangi anugerah FIFA Terbaik pada 2019, menyertai Cristiano Ronaldo dan Robert Lewandowski sebagai pemenang dua kali, setelah juga menamatkan saingan sebagai naib juara tiga kali.