LIONEL Messi akan kembali ke Paris St Germain (PSG) pada awal Januari, kata pengurus kelab Ligue 1 Perancis itu, Christophe Galtier.

Penyerang Argentina itu, pemenang Ballon D'Or tujuh kali, menjaringkan dua gol untuk membawa negaranya menang ke atas Perancis menerusi sepakan penalti dalam perlawanan akhir Piala Dunia sembilan hari lalu.

Messi yang berusia 35 tahun akan terlepas perlawanan liga PSG di tempat sendiri menentang Strasbourg pada Rabu dan lawatan ke Lens pada Ahad.

“Dia (Messi) terpaksa kembali ke Argentina untuk sambutan, majlis resepsi dan kami memutuskan dia akan berehat sehingga 1 Januari.

“Jadi dia akan datang dan menyertai kami, sama ada pada hari kedua atau ketiga, untuk dapat meneruskan persaingan dengan kami, apabila dia akan mengalami pemulihan antara 13 dan 14 hari,” kata Galtier kepada pemberita.

Galtier berkata, semua pemain lain kembali mengikut jadual dan akan bersedia untuk perlawanan Rabu, termasuk penyerang Perancis, Kylian Mbappe.

Galtier mengetepikan cadangan perpecahan antara Messi dan rakan sepasukan, Mbappe selepas Piala Dunia.

“Tiada sebab untuk mencampuradukkan segala-galanya dalam hubungan antara Kylian dan Leo.

“Kylian mempunyai sikap yang sangat baik setelah tewas Piala Dunia.

“Apabila anda kalah dalam perlawanan akhir Piala Dunia, anda mempunyai sebab untuk berasa sangat kecewa.

“Dia sangat kecewa, tetapi dia tahu bagaimana untuk meneruskan dan berkelakuan, dan mempunyai banyak kelas untuk mengucapkan tahniah kepada Leo dan itu sangat bagus untuk kelab dan pasukan,” kata Galtier.

PSG sebelum itu mengeluarkan kenyataan mengatakan Presnel Kimpembe akan meneruskan pemulihannya daripada masalah tendon achilles selama empat minggu.

Sementara itu, Nuno Mendes menyambung latihan dalam masa dua minggu selepas mengalami kecederaan hamstring semasa Piala Dunia.

PSG kini berada di tangga teratas Ligue 1 Perancis dengan 41 mata selepas 15 perlawanan, lima mata mengatasi Lens di tempat kedua. - Sinar Harian