PARIS: Bintang Inter Miami CF, Lionel Messi memenangi Ballon d'Or untuk kali kelapan sekali gus menepis saingan penyerang Manchester City, Erling Haaland selepas membawa Argentina ke Piala Dunia tahun lalu.

Messi, 36, menjadi pemain pertama yang berpangkalan di MLS untuk meraih hadiah yang diidam-idamkan, walaupun kemenangan itu sebahagian besarnya berpunca daripada kempen bersama Argentina di Piala Dunia Qatar.

Bekas pemain Manchester United dan pemilik bersama Inter Miami, David Beckham menyerahkan anugerah berprestij itu kepada Messi di Paris.

Haaland, yang menjaringkan 52 gol musim lalu ketika City memenangi Treble pada 2022-23, menduduki tempat kedua dalam undian dan memenangi Trofi Gerd Muller yang diberikan kepada penyerang terbaik tahun ini.

"Saya tidak dapat bayangkan mempunyai kerjaya yang saya miliki. Semua yang saya telah capai," kata Messi selepas mendapat anugerahnya.

"Kekayaan anugerah yang saya miliki bermain untuk pasukan terbaik di dunia, pasukan terbaik dalam sejarah. Seronok memenangi trofi individu ini.

"Untuk memenangi Copa America dan kemudian Piala Dunia, untuk menyelesaikannya adalah menakjubkan. Kesemua anugerah Ballon d'Or adalah istimewa atas sebab yang berbeza," katanya.

Sebelum Messi menerima anugerahnya, pemain tengah Barcelona dan Sepanyol Aitana Bonmatí memenangi Ballon d'Or Féminin selepas tahun yang memecahkan rekod bersama kelab dan negara.

Dia membantu Barça memenangi Liga F dan Liga Juara-Juara musim lalu, sebelum membawa Sepanyol menjulang Piala Dunia pada musim panas.

Dalam anugerah lain yang diserahkan pada Isnin, rakan sepasukan Messi di Argentina, Emiliano Martinez memenangi Trofi Yashin untuk penjaga gol terbaik dan pemain tengah England dan Real Madrid, Jude Bellingham telah diserahkan Trofi Kopa sebagai pemain terbaik dunia di bawah umur 21 tahun.

Semasa ucapan penerimaannya, Messi mengucapkan selamat hari lahir kepada rakan senegara Argentina Diego Maradona.

Pemenang Piala Dunia 1986, yang meninggal dunia pada 22 November 2020, berusia 63 tahun, pada Isnin.

Malah sebelum majlis itu di Paris, tiada pemain yang memenangi Ballon d'Or lebih banyak daripada Messi, yang pertama kali memenanginya pada 2009 dan kemudian sekali lagi pada 2010, 2011, 2012, 2015, 2019 dan 2021.

Cristiano Ronaldo telah memenanginya lima kali, manakala Michel Platini, Johan Cruyff dan Marco van Basten semuanya memenangi tiga kali.

Messi menjaringkan 21 gol dalam 41 penampilan musim lalu ketika Paris Saint-Germain mengekalkan kejuaraan Ligue 1 sebelum berpindah ke Inter Miami awal tahun ini.

Sejak berpindah ke A.S, beliau telah menjaringkan 11 gol dalam 14 perlawanan untuk Miami, membantu francais itu memenangi piala pertamanya, Piala Liga.

Bagaimanapun, dia terlepas beberapa perlawanan akibat kecederaan pada penghujung musim MLS ketika pasukan Gerardo "Tata" Martino gagal dalam usaha mereka untuk merebut tempat playoff.

Ia adalah persembahan Messi di Piala Dunia pada penghujung 2022 yang telah memberikannya Ballon d'Or kelapan, ketika Argentina menamatkan penantian selama 36 tahun untuk dinobatkan sebagai juara dunia buat kali ketiga.

Messi, sebagai kapten, memainkan peranan penting dalam kejayaan Argentina di Qatar, menjaringkan tujuh gol dan membantu tiga lagi ketika dia dinamakan sebagai Pemain Kejohanan.

Pada usia 36 tahun empat bulan, beliau juga menjadi pemain kedua tertua pernah memenangi Ballon d'Or, menggantikan pemenang tahun lalu, Karim Benzema.

Hanya pemenang sulung, Stanley Matthews pada tahun 1956, lebih tua apabila dia memenanginya pada usia 41 tahun.

Enam Ballon d'Or pertama Messi dimenangi semasa beliau bermain untuk Barcelona.

Beliau adalah penjaring gol dan pemegang penampilan rekod kelab itu, manakala beliau memenanginya buat kali ketujuh sejurus selepas menyertai PSG pada 2021 berikutan kejayaan Copa America bersama Argentina.