IPOH:Selepas menyelesaikan proses penswastaan kelab dengan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Perak perlu mendapatkan kelulusan Majlis Mesyuarat Kerajaan (MKK) negeri untuk menggunakan nama Perak FC, dalam penjenamaan baharu itu.

Presiden Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA) yang juga Menteri Besar Perak Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, nama Perak FC boleh digunakan bagi menggantikan Perak FA selepas diluluskan MMK yang akan bermesyuarat esok.

Katanya, penggunaan nama Bos Gaurus FC adalah hanya untuk menyelesaikan urusan pendaftaran kelab dengan segera, pada bulan lepas.

"Kalau kita sudah meluluskannya esok, kita teruskan proses dengan guna nama Perak FC jadi kalau rakyat mahu mula guna nama itu pun boleh, tetapi proses untuk membuat syarikat menggunakan nama negeri atau jata negeri mestilah mendapatkan kelulusan MMK, jadi rakyat jangan panik," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita pada Majlis Perasmian Seminar Integriti Peringkat Negeri Perak, anjuran kerajaan negeri bersama Pusat Governans, Integriti dan Anti-Rasuah Nasional (GIACC), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Perbadanan Kemajuan Negeri Perak di sini, hari ini.

Pada 2 Okt lepas, akhbar tempatan melaporkan Perak akan menggunakan nama BGFC bagi mengharungi saingan Liga Malaysia musim depan, berdasarkan kepada pendaftaran proses penswastaan kelab, bagaimanapun kebanyakan penyokong mahu nama Perak dikekalkan untuk pasukan itu.

"Rakyat dan penyokong bola sepak di luar sana jangan bimbang kerana saya sendiri peminat tegar pasukan bola sepak Perak, maka sudah tentu kita tidak akan menggunakan nama lain selain Perak.

"Nama Bos Gaurus FC itu akan tukar kepada Perak FC. Apa yang penting kita hendak menang dalam perlawanan terakhir. Insya Allah saya doakan berjaya dan dapat masuk pertandingan Piala AFC pada musim akan datang," katanya.

-- BERNAMA