BINTANG sukan seni mempertahankan diri campuran (MMA) Khabib Nurmagomedov bakal disenaraikan dalam ‘UFC Hall of Fame 2022’.

Perkara itu diumumkan UFC menerusi kenyataan di laman web dan laman media sosialnya pada Ahad.

Menurut Presidennya, Dana White, ia merupakan satu penghargaraan untuk meletakkan Khabib dalam senarai UFC Hall of Fame.

“Khabib adalah salah seorang atlet terhebat yang pernah bersaing dalam sukan profesional.

“Tiada siapa yang mampu menguasai lawan mereka seperti yang dilakukan Khabib, dan bersara tanpa kalah, sebagai juara kelas lightweight dan atlet ‘pound-for-pound’ nombor satu… ia adalah pencapaian yang luar biasa,” katanya dalam kenyataan tersebut.

Sementara itu, Khabib dalam reaksinya berkata dia tidak menyangka namanya akan tersenarai.

"Saya tidak menyangkakannya... apa yang saya boleh katakan," ujarnya yang terkejut dengan pengumuman itu.

Khabib akan menyertai atlet-atlet hebat ‘era moden’ lain seperti Forrest Griffin (2013), BJ Penn (2015), Urijah Faber (2017), Ronda Rousey (2018), Michael Bisping (2019), Rashad Evans (2019) dan Georges St-Pierre (2020).

Kategori ‘Era Moden’ merupakan atlet yang bertukar pro pada atau selepas 17 November 2000, berumur sekurang-kurangnya 35 tahun atau yang telah bersara selama satu tahun atau lebih.

Khabib, 33, mengumumkan persaraanya dari MMA pada Oktober 2020 selepas menewaskan Justin Gaethje dari Amerika Syarikat, sekali gus mengekalkan kejuaraanya.

Acara yang berlangsung di UFC Fight Island, Abu Dhabi itu menyaksikan Khabib menumpaskan Gaethje menerusi kuncian ‘triangle choke’ pada minit 1:34 pusingan kedua.

Petarung dari Dagestan, Rusia itu bersara dengan rekod cemerlang 29 kemenangan tanpa kalah (29-0).

Dia turut mendedahkan, keputusan tersebut diambil kerana telah berjanji dengan ibunya bahawa pertarungannya dengan Gaethje adalah pertarungannya yang terakhir.