KUALA LUMPUR: Peluang skuad bola sepak bawah 17 tahun (B-17) negara untuk mara ke Piala Dunia B-17 di Peru dilihat cerah, apabila diundi bersama dua pasukan ASEAN dalam Kumpulan A bagi Piala Asia B-17 2023 yang akan berlangsung di Thailand, Jun ini.

Pada undian kejohanan dua tahun sekali itu di Bangkok hari ini, menyaksikan Malaysia bakal bertemu tuan rumah Thailand, selain Yaman dan Laos, dalam kumpulan sama.

Atas kertas, skuad muda negara dilihat tidak berdepan masalah untuk melepasi peringkat kumpulan apabila cabaran sebenar hanya bakal dihadapi pada pusingan suku akhir di kejohanan berprestij itu.

Skuad Harimau Muda dijangka bertemu antara tiga pasukan terkuat benua ini yang berada dalam Kumpulan B iaitu Korea Selatan, Qatar, Iran atau Afghanistan, sekiranya berjaya muncul juara atau naib juara peringkat kumpulan.

Untuk rekod, empat pasukan terbaik pada Piala Asia B-17 2023 akan mendapat slot ke Piala Dunia B-17 2023 di Peru, hujung tahun ini, sebagai wakil Konfederasi Bolasepak Asia (AFC).

Dalam pada itu, ketua jurulatih skuad Harimau Muda Osmera Omaro berkata anak buahnya tidak akan mengambil mudah saingan dalam Kumpulan A kerana menyifatkan ketiga-tiga pasukan lawan mempunyai kekuatan masing-masing.

Apatah lagi, katanya, skuad negara bakal berdepan pasukan tuan rumah Thailand yang mempunyai kelebihan beraksi di tempat sendiri.

"Saya juga tahu pasal Yaman, mereka sangat mengagumkan semasa kelayakan...dan Laos memang pasukan yang akan buat orang susah kerana dia (pemain Laos) punyai disiplin permainan yang baik.

"Kita selesa main dengan pasukan Asia dan Asia Tenggara. Jadi, kita ada peluang yang baik, kita kena ambil kesempatan undian ini dan cuba melangkah sejauh yang boleh," katanya menerusi rakaman audio yang dikongsi kepada pemberita hari ini.

Kumpulan C pula menyaksikan pasukan China, Arab Saudi, Australia dan naib juara edisi lepas, Tajikistan, manakala juara bertahan Jepun mengetuai Kumpulan D bersama-sama Vietnam, India dan Uzbekistan.

Sebagai rekod, pencapaian terbaik skuad B-17 negara adalah peringkat suku akhir pada 2014 apabila tumpas kepada Australia 1-2 di Bangkok.

Pada Oktober tahun lepas, skuad Harimau Muda mencipta sensasi apabila berjaya melangkah ke Piala Asia selepas membelasah Indonesia 5-1 pada perlawanan terakhir kumpulan B Kelayakan Piala Asia B-17 di Stadium Pakansari, Indonesia.

Skuad kebangsaan turut mempamerkan rekod tanpa kalah dengan mengakhiri saingan di kedudukan teratas Kumpulan B dengan mengutip 10 mata.

-- BERNAMA