HANOI: Skuad memanah compound negara berada di landasan yang tepat untuk mencapai sasaran dua emas dalam Sukan SEA ke-31 selepas pemanah negara Mohd Juwaidi Mazuki berjaya mara ke tiga pusingan akhir - individu lelaki, lelaki dan pasukan campuran di Pusat Latihan Sukan Negara, Bandar Nhon pada Isnin.

Bagi acara individu lelaki, Mohd Juwaidi yang lebih berpengalaman menewaskan pemain Myanmar Zin Thu Rain Mhu 144-139 pada pusingan 1/4 dan rakan senegara Alang Ariff Aqil Mohd Ghazali 140-144 pada pusingan 1/2.

Pemain berusia 31 tahun itu akan menentang Sirapop Chainak dari Thailand pada perlawanan akhir pada Khamis (19 Mei), manakala Alang akan menentang Nguyen Van Day dari Vietnam untuk penetuan pingat gangsa.

Mohd Juwaidi turut mengetuai pasukan lelaki dibarisi Alang, dan Wong Co Wan untuk menyingkirkan trio Filipina Andrei Olano, Florante Matan dan Paul De La Cruz 234-228 untuk merebut pingat emas menentang Adika Hastian, Pratama Hendika Putra dan Wisnu Wardhana Prima, Indonesia.

Dalam acara berpasukan campuran, Mohd Juwaidi bergandingan dengan Fatin Nurfatehah Mat Salleh untuk menumbangkan Nguyen Thi Hai Chau-Tran Trung Hieu dari Vietnam 154-152 dalam suku akhir untuk bertemu Paul De La Cruz-Jennifer Dy Chan dari Filipina.

Mohd Juwaidi berharap dapat meneruskan prestasi cemerlangnya di peringkat akhir untuk menggondol tiga emas pada Khamis.

"Selain meraih tiga pingat emas, saya juga mahu mengubat kekecewaan akibat gagal memenangi emas dalam acara individu kerana sebelum ini, hanya menang perak di KL 2017 dan gangsa di 2015.

"Keadaan angin di sini agak mencabar juga, kita kena sesuaikan diri dengan cepat. Saya rasa pengalaman dan kematangan saya telah membantu dalam laluan ke final ini, harap dapat kekalkan momentum ini pada final," katanya kepada pemberita.

Sejak penampilan sulungnya di Sukan SEA Myanmar 2013, Mohd Juwaidi telah memenangi lima pingat emas, dua perak dan satu gangsa secara keseluruhan.

Sementara itu, dalam acara individu wanita, Fatin tewas ketika menentang Nguyen Thi Hai Chau dari Vietnam 128-140 pada pusingan 1/4, manakala P. Kayalvhily yang pertama kali beraksi, tewas kepada Contessa Loh dari Singapura pada pusingan 1/8 136-137.

Pasukan wanita terdiri daripada Fatin, Kayalvhily dan Iman Aisyah Norazam terlepas beraksi dalam perlawanan akhir selepas tewas kepada pemain Vietnam Ngoc Anh Le Pham, Phuong Thao Le dan Hai Chau 219-225 dalam pusingan 1/2, dan akan menentang Andrea Lucia Robles, Jennifer Chan dan Rachelle Anne Cabral dari Filipina dalam aksi playoff pingat gangsa.

-- BERNAMA