PENGANJUR Le Tour de Langkawi (LTdL) 2023 memandang serius insiden kemalangan membabitkan sebuah van membawa tiga pelumba pasukan dan seorang staf Giant Cycling Team di Jeli, Kelantan pagi tadi.

Pengerusi Jawatankuasa Pelaksana LTdL 2023, Datuk Ahmad Shapawi Ismail berkata, pihaknya telah mengambil tindakan proaktif sejurus insiden itu berlaku - kira-kira 26.3 kilometer (km) dari venue pelepasan di Universiti Malaysia Kelantan (UMK) Kampus Jeli.

"Jawatankuasa Pelaksana LTdL 2023 ingin memaklumkan kemalangan berkenaan berlaku selepas pemandu hilang kawalan di satu selekoh selepas terlajak daripada starting line di UMK Jeli.

"Jadi van itu telah berpatah balik untuk menuju ke UMK Jeli di KM 34 menuju ke Baling. Berlaku sedikit kecuaian dan perkara ini kita tidak boleh diambil mudah.

"Laporan polis telah dibuat di IPD (Ibu Pejabat Polis Daerah) Jeli dan pemandu terlibat telah ditukar," katanya dalam sidang akhbar di Baling, Kedah sebentar tadi.

Terdahulu, Ketua Pegawai Operasi LTdL 2023, Emir Abdul Jalal mengesahkan van yang membawa pasukan daripada China itu terbabas lalu terbalik ketika melaui zon neutral di Jeli.

Insiden itu berlaku ketika hujan renyai sebelum bermulanya Peringkat 3 LTdL 2023 dari Jeli ke Baling yang melibatkan laluan perlumbaan sejauh 183.1km.

Tiga pelumba yang terlibat ialah ialah Lin Chuanyang, Wang Zichen dan Huang Junlei selain seorang pemandu, Mohd Mazuan Mansor dan seorang staf Giant Cycling Team, Chang Yunhao.

BACA: Van bawa tiga pelumba LTdL 2023 terbabas 

"Tiga mangsa telah dibawa ke Hospital Jeli, manakala dua lagi mangsa menerima rawatan awal di tempat kejadian. Tiada sebarang kecederaan serius," jelasnya.

Sementara itu, Pengurus Giant Cycling Team, Song Guo Qiang berkata, beliau masih menunggu penjelasan pihak penganjur berhubung insiden yang berlaku.

"Saya bukan sahaja risaukan nyawa tiga pelumba saya, tetapi pemandu kami. Bila dimaklumkan tiada kemalangan jiwa dan tiada kecederaan serius, saya lega kerana nyawa adalah lebih penting.

"Memang saya berasa kesal kerana keadaan seperti amat jarang berlaku. Giant Cycling Team sudah lama menyertai LTdL kerana saingan ini adalah antara perlumbaan yang terbesar di Asia," ujarnya. - Sinar Harian