Kegagalan skuad hoki remaja negara melayakkan diri ke Piala Dunia Remaja 2016 adalah sangat mengecewakan, kata Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin.

"Sangat mengecewakan terutama apabila pasukan negara sudah membuat persediaan rapi tetapi mereka tewas, sedangkan mereka mendahului dengan selesa. Kemenangan sudah ada dalam tangan tetapi terlepas.

"Kita harus melihat pada post-mortem punca kegagalan itu berlaku...sama ada fokus, ketahanan mental atau strategi," katanya kepada pemberita pada sidang media selepas merasmikan Sekolah Bola Sepak Chelsea FC Malaysia di Pusat Sukan NPNG, Damansara di sini Isnin.

Khairy berkata skuad negara sudah hampir meraih kemenangan ke atas Korea Selatan di suku akhir Piala Remaja Asia minggu lepas, namun membenarkan lawan menjaringkan dua gol untuk mengikat kedudukan 3-3 ketika permainan hanya berbaki dua minit sebelum lawan menang 4-1 menerusi penentuan penalti.

Skuad bimbingan A. Arul Selvaraj mengakhiri cabaran Piala Remaja Asia dengan menduduki tempat kelima selepas membelasah Bangladesh 8-0 di Stadium Hoki Kuantan, Pahang pada Ahad.

Sementara itu, Pusat Sukan NPNG melabur sebanyak RM1.1 juta untuk menyediakan kemudahan padang tiruan berwarna biru yang menepati standard Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA).

Pengarah Eksekutif Pusat Sukan NPNG, Ahmad Khalif Tan Sri Mustapha Kamal berkata padang tiruan berwarna biru berukuran 52 x 90 meter itu dibuat daripada rumput tiruan jenis Edel yang diimport dari Belanda.

Pusat sukan itu turut bekerjasama dengan Kelab Liga Inggeris, Chelsea turut melancarkan Sekolah Kelab Bola Sepak Chelsea pertama di Malaysia.

"NPNG telah ditubuhkan lebih 11 tahun. Kita telah bekerjasama dengan Chelsea FC selama empat tahun, kini kami mewujudkan Sekolah Kelab Bola Sepak Chelsea yang mampu menempatkan 300 pemain bawah 19 tahun," kata Ahmad Khalif.

Katanya pemain daripada kelab itu akan menyertai perlawanan membabitkan pasukan dari Asia di Bangkok, Thailand tahun depan.