KUALA LUMPUR: Pertubuhan Seni Gayong Bersatu (PSGB) dan United States Sports Silat Association (USSSA), menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bagi mengembangkan seni mempertahankan diri Melayu itu ke peringkat antarabangsa.

MoU ditandatangani Presiden PSGB Sheikh Shamsul Sheikh Salim dan Presiden USSSA Jacob Richter itu akan memberi tumpuan kepada program berkongsi pengetahuan serta pertukaran budaya dan pelajar, tanpa mengira perguruan silat.

"Kita juga sedang merancang untuk mengadakan 'boot camp' di sini tahun depan, jadi mereka (USSSA) akan hantar pelajar untuk menjalani latihan bersama 'anak-anak gayung' di sini selama dua minggu.

"Saya berharap dengan usaha ini seni silat gayung akan lebih berkembang," kata Sheikh Shamsul ketika ditemui Bernama pada Majlis Pertabalan Sandang Kebesaran Silat Seni Gayung PSGB di sini, pada Ahad.

Pada masa sama, Sheikh Shamsul turut berharap inisiatif itu menjadi titik mula kepada jalinan kerjasama bersama mana-mana persatuan atau badan dunia lain.

Dalam pada itu, PSGB turut menandatangani perjanjian bersama United States Gayong Federation (USGF), yang menyaksikan USGF menjadi ahli gabungan PSGB.

Sementara itu, Richter berkata kerjasama dengan PSGB merupakan satu detik penting dalam usaha USSSA memperkenalkan seni silat di Amerika Syarikat (AS).

"Pencak silat adalah nusantara, jadi ia satu rantau, dan cara kami boleh pertunjukkan di AS ialah dengan memasukkan kesemua perguruan atau semua keluarga, dan ia salah satu cara bagaimana boleh kami pertunjukkannya.

"Di Asia Tenggara kebanyakan orang tahu apa itu pencak silat, di barat ia masih belum popular lagi, tetapi berkembang pesat dan apabila orang melihatnya, mereka akan suka kepadanya. Ideanya ialah dua hala yang mungkin kami adakan festival di sini dan bawa rakyat Amerika alami seni gayung atau lain-lainnya," katanya.

Seni silat gayung diasaskan Allahyarham Datuk Meor Abdul Rahman dan sejak penubuhan Pertubuhan Seni Silat Gayong Malaysia (PSSGM) pada 1963, silat itu telah berkembang di negara ini hinggalah ke seluruh nusantara dan dunia.

-- BERNAMA