HARRY Maguire percaya dia masih mempunyai peranan penting di Manchester United walaupun tidak disenangi di bawah kendalian Erik ten Hag musim ini.

Maguire membantu United mara ke suku akhir Liga Europa pada Khamis, tampil dalam kesebelasan utama selepas mendahului 4-1 pada perlawanan pertama dengan kemenangan 1-0 di Real Betis dalam pusingan 16.

Dalam saingan Liga Perdana Inggeris, Maguire hanya membuat lima permulaan sepanjang musim, dengan Raphael Varane dan Lisandro Martinez menjadi pilihan Ten Hag.

Walaupun kekurangan minit biasa Maguire telah membawa kepada cadangan dia mungkin meninggalkan Old Trafford pada penghujung musim, pertahanan England itu tetap bertekad untuk memberi impak di dalam dan di luar padang.

"Saya mempunyai peranan penting di dalam dan di luar padang di kelab ini dan setiap hari saya cuba dan membuat kelab ini berjaya, sama ada saya bermain atau tidak," kata Maguire kepada BT Sport.

"Jelas sekali saya mahu bermain dan memulakan lebih banyak perlawanan, tetapi saya memainkan peranan saya di dalam dan di luar padang. Seronok untuk beraksi dan memimpin pasukan, yang merupakan bahagian paling penting untuk diri saya dan pasukan."


Bercakap mengenai aksi Piala FA bertemu Fulham, Maguire berkata, “Ia satu penting sebagai satu pasukan [sebelum rehat antarabangsa].

"Ia adalah perlawanan penting, suku akhir Piala FA di Old Trafford. Ia akan menjadi satu suasana yang sukar dipercayai, kami mengetahuinya, dan ia adalah satu yang perlu kami menghadirkan perlawanan terbaik.

"Kami akan kembali ke tahap terbaik pastikan bersedia untuk perlawanan tersebut."