PELE mengucapkan tahniah kepada Lionel Messi kerana menyamai rekod jaringan bersama kelab tunggal miliknya sambil berkata dia amat mengagumi bintang Barcelona itu.

Messi menjaringkan golnya yang ke-643 bersama Barca ketika terikat 2-2 dengan Valencia dalam perlawanan LaLiga di laman sendiri malam tadi.

Pemenang enam kali Anugerah Ballon d'Or itu menyamai rekod Pele, yang menjaringkan 643 gol sepanjang 656 penampilannya bersama Santos dari 1956 hingga 1974.

Pele, yang diiktiraf sebagai pemain terbaik pernah dilihat dalam sukan itu, mengirimkan ucapan pernghargaannya buat Messi dalam Instagram.

"Apabila hati anda dipenuhi dengan rasa sayang, amat sukar untuk mengubah haluan," tulis legenda Brazil itu.

"Seperti anda, saya tahu bagaimana rasa sayangnya untuk memakai baju yang sama setiap hari. Seperti anda, saya juga tahu tiada yang lebih baik daripada tempat yang kita rasakan seperti berada di rumah.

"Tahniah atas rekod bersejarah anda Lionel. Tetapi yang lebih penting, tahniah atas karier terindah anda di Barcelona.

"Kisah seperti kita, tentang menyayangi kelab yang sama buat sekian lama, malangnya ia akan menjadi semakin langka dalam bola sepak.

"Saya amat mengagumi anda, @leomessi."


Selepas sepakan penalti awalnya diselamatkan Jaume Domenech, Messi memperoleh jaringan bersejarah itu menerusi hantaran lintang yang ditanduk masuknya dari jarak dekat.

Jaringan itu merupakan gol tandukan pertamanya sejak Mac 2017, manakala dia juga gagal menyudahkan sepakan penalti buat kali pertama sejak Februari tahun lalu.

Lebih menarik, jaringan terbarunya itu merupakan golnya yang ke-450 dalam saingan LaLiga, sekali gus menjadikannya pemain pertama mencapai angka itu bersama kelab tunggal dalam lima liga utama Eropah.