PEMAIN skuasy wanita nombor satu negara, S Sivasangari membuktikan kelas tersendiri dalam gaya, mutu mahupun keunggulan sukan tersebut apabila merangkul Kejuaraan Klasik London.

Dalam perlawanan akhir di Alexandra Palace London itu, pemain berusia 25 tahun yang menghuni kedudukan 13 dunia tersebut menoktahkan secara konsisten siri pengembaraan hebat apabila menyingkirkan cabaran bintang nombor dua dunia dari Mesir, Hania El Hammamy, 11-9, 5-11, 13-11, 12-14, 11-8 dalam aksi 81 minit.

Kemenangan kedua dalam enam pertemuan kedua-dua bintang sukan raket tersebut yang membolehkan juara Sukan Asia Hangzhou 2022 itu membawa pulang hadiah wang tunai AS$17,598 (RM83,141).

Selain kejuaraan berstatus emas arena skuasy berkenaan juga bakal melonjakkan atlet bumi jelapang padi Kedah Darul Aman berkenaan dalam status ranking 10 dunia pertama kali sepanjang kariernya.

Kejayaan itu menyaksikan Sivasangari menjadi pemain pertama negara mara ke perlawanan akhir yang kali terakhir dijelmakan legenda skuasy Datuk Nicol David pada 2015.

“Tiada perkataan yang dapat menggambarkan kemenangan pada hari ini.

"Saya sangat gembira apabila berjaya mengendalikan permainan sepanjang minggu ini.

"Gembira berjaya menewaskan pemain kelompok 10 teratas dunia sebanyak tiga kali yang berada dalam prestasi terbaik masing-masing.

"Saya gembira dengan kemenangan ini," kata Sivasangari selepas perlawanan.




Bintang skuasy kelahiran Sungai Petani, Kedah sebelum itu mencipta sensasi apabila bangkit selepas tewas set pertama untuk menjinakkan pemain nombor empat dunia dari Belgium, Nele Gilis, 10-12, 11-7, 11-8, 10-12, 11-9 dalam aksi separuh akhir yang berlangsung selama 94 minit

Sivasangari sebelum itu menyingkirkan cabaran pemain nombor satu dunia dari Mesir, Nour El Sherbini, 11-9, 11-9, pada suku akhir saingan Jelajah Dunia Persatuan Skuasy Profesional (PSA) tersebut. - Sinar Harian