KUALA LUMPUR: Selepas meraih sebutir pingat perak dan gangsa pada Sukan SEA 2021 di Hanoi, pemain ping pong negara Wong Qi Shen kini mengintai untuk memperbaiki pencapaiannya pada temasya sukan serantau itu di Phnom Penh, Kemboja yang dijadual berlangsung dari 5 hingga 17 Mei ini.

Pemain berusia 20 tahun itu berjaya membantu pasukan lelaki negara yang dibarisi oleh Leong Chee Feng, Javen Choong dan Danny Ng Wann Sing mara ke final buat kali pertama sejak edisi 1993 Singapura, selain membawa pulang gangsa beregu lelaki menerusi gandingan bersama Javen pada tahun lepas.

Keyakinan beliau turut meningkat selepas muncul juara kategori bawah-19 tahun kejohanan World Table Tennis (WTT) Youth Contender di Jezzine, Lubnan pada November lepas dan mara ke separuh akhir Kejohanan WTT Feeder Antalya 2023 di Turkiye, bulan lepas.

"Untuk tahun ini, kita akan berjuang untuk emas acara berpasukan dan buru perak bagi acara beregu. Ini motivasi buat saya untuk Sukan SEA, cuba yang terbaik untuk emas," katanya pada sidang media Kontinjen Malaysia di sini, pada Khamis.

Pada Sukan SEA lepas, Malaysia berjaya meraih satu perak dan empat gangsa untuk menamatkan saingan di tempat keempat keseluruhan.

Sementara itu, atlet ping pong wanita Alice Chang Li Sian, yang turut berjaya menempah tiket ke separuh akhir di Antalya dengan menewaskan tiga pemain ranking lebih tinggi berbanding beliau, berharap untuk mara ke final Sukan SEA.

"Selain latihan di sini, latihan di China juga sangat membantu kerana saya boleh fokus sepenuhnya mengenai ping pong. Selepas ini akan ada pemain dari Jepun yang hadir ke Malaysia sebagai teman berlatih, ia bagus kerana mereka mempunyai skil dan mental yang kuat," katanya.

Skuad ping pong negara, yang berjaya membawa pulang pingat perak acara berpasukan wanita dan campuran dari Sukan Komanwel Birmingham 2022, telah mengadakan latihan bersama pemain dari Korea Selatan dan Taiwan di sini, selain kem latihan di China.

Untuk memantapkan lagi persiapan pasukan, mereka seterusnya bakal mengadakan kem latihan bersama pemain dari Jepun bermula dari 10 hingga 24 April di ibu negara.

Jurulatih skuad kebangsaan Beh Lee Wei berkata, latihan dan aksi persahabatan bersama pemain lain sangat penting buat pemain untuk mempelbagaikan gaya permainan serta mempelajari teknik, skil dan taktik baharu.

"Pertamanya, keyakinan meningkat, kemudian permainan menjadi lebih baik selepas bermain dengan pemain luar. Dalam ping pong, selain skil, taktik seperti bagaimana nak servis dan menerima servis juga penting.

"Apabila berlatih dengan pemain yang berbeza-beza gaya permainan, senang untuk pertandingan nanti. Persiapan kali ini lebih baik berbanding tahun lepas, kerana terjejas dengan pandemik COVID-19, kita dapat latihan luar negara, tak dapat jemput pemain lain dan juga tiada pertandingan," katanya.

-- BERNAMA