KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) Stuart Ramalingam sah dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) baharu Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) bermula 1 Sept ini.

Beliau akan menggantikan Datuk Ab Ghani Hassan yang telah dipilih sebagai Presiden MFL pada minggu lepas, mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Datuk Hamidin Mohd Amin yang menyerahkan surat peletakan jawatan pada 12 Ogos.

Ab Ghani berkata keputusan sebulat suara itu yang dibuat pada Mesyuarat Khas Ahli Lembaga Pengarah MFL hari ini, dilihat sebagai satu keputusan simbiosis yang bermanfaat kepada industri, khususnya kepada pengurusan bola sepak tempatan.

Beliau optimis keputusan memilih Stuart yang mempunyai pengalaman lebih 15 tahun dalam bidang pengurusan dan pentadbiran bersama organisasi tempatan dan antarabangsa termasuk Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) dan Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC), dapat memantapkan MFL selaku badan pentadbir Liga Malaysia (Liga-M).

"Pengalaman antara kriteria penting, saya yakin bahawa kehadiran Stuart sudah pasti bakal memberikan anjakan paradigma kepada senario bola sepak tempatan. Saya ingin mengalu-alukan kedatangannya dan saya percaya beliau mampu membawa budaya korporat yang akan menjadi perubahan positif kepada MFL," katanya menerusi kenyataan hari ini.

Sementara itu, Stuart menerusi kenyataan berasingan merakamkan terima kasih kepada Ab Ghani dan Ahli Lembaga Pengarah MFL atas kepercayaan untuk melantiknya memikul tanggungjawab tersebut.

"Ia pasti akan memberikan saya satu cabaran baharu untuk menyumbang kepada bola sepak Malaysia, dan saya berhasrat untuk melakukan yang terbaik dalam misi mencapai hasil yang diharapkan. Pengumuman hari ini mencetuskan emosi yang bercampur baur.

"Saya gembira dan berpuas hati dengan tugasan yang telah saya laksanakan di FAM. Pastinya saya berasa sedih meninggalkan organisasi yang saya sangat berbesar hati dapat berkhidmat selama ini dan amat berbangga dapat bekerja di bawah teraju Presiden Hamidin...saya mempelajari banyak perkara sepanjang 37 bulan terakhir ini," katanya.

Stuart, 44, yang dilantik sebagai Setiausaha Agung FAM pada 16 Julai 2018, memulakan karier pengurusan bola sepaknya pada 2008 selepas dilantik oleh FIFA sebagai 'Professionalisation Consultant'.

Beliau bertanggungjawab memberikan sokongan berterusan dan konsultasi kepada ahli-ahli gabungan FIFA dalam mewujudkan liga-liga baharu, mengemas kini pentadbiran persatuan negara serta menjadi perancang bagi program pendidikan pentadbiran FIFA (Futuro III).

Empat tahun kemudian, Stuart dilantik menjadi CEO Liga Super Malaysia (MSL) dan diberikan kepercayaan untuk merencanakan struktur FAM dan juga aspek-aspek komersial badan induk persatuan itu.

Pada 2012, beliau menyertai AFC dengan memegang pelbagai jawatan pengarah termasuk Pengarah Kejohanan Kelab-Kelab AFC (termasuk Liga Juara-juara AFC, Piala AFC dan kejohanan-kejohanan Futsal AFC), Pengarah Pemasaran dan juga Pengarah Tanggungjawab Sosial.

Stuart kemudiannya menjadi konsultan kepada Dentsu Sports dan IMG, dua agensi sukan terbesar di dunia pada 2014.

Di Dentsu Sports, beliau juga pernah memegang jawatan Naib Presiden selama empat tahun hingga 2018 dan mengetuai operasi agensi tersebut di Asia termasuk penajaan Sukan SEA Kuala Lumpur 2017, pengurusan Sukan Asia 2018 di Indonesia dan perencanaan strategi Sukan Olimpik Tokyo 2020.

Bekas penolong setiausaha agung FAM Mohd Saifuddin Abu Bakar, 61, dikhabarkan menjadi pilihan utama untuk menggantikan Stuart di FAM.

-- BERNAMA