ALOR SETAR: Kontinjen negeri Kedah Darul Aman menyasarkan kutipan 25 pingat emas dalam Sukan Malaysia (SUKMA) MSN yang akan berlangsung di sekitar Lembah Klang bermula 16 hingga 24 September ini.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor berkata, sasaran berkenaan adalah realistik berdasarkan persiapan rapi kontinjen negeri Jelapang Padi itu sejak beberapa tahun lalu.

Menurutnya, antara sukan yang disasarkan untuk menghadiahkan emas untuk Kedah ialah sukan tempur, sukan raket dan juga sukan pelayaran.

Beliau turut mengumumkan kerajaan negeri menawarkan ganjaran kepada atlet cemerlang iaitu RM3,000 bagi pingat emas; RM2,000 (pingat perak) dan RM1,000 (pingat gangsa) dalam meningkatkan semangat atlet yang bertanding.

Tambahnya, sebagai tambahan, atlet yang berjaya memecahkan rekod kebangsaan pada SUKMA kali ini juga akan diberikan ganjaran tambahan.

"Sasaran Kedah Darul Aman (adalah) minimum 25 emas, pingat lain terserah tetapi emas paling kurang (kita peroleh) 25 pingat emas, kita juga sudah sebutkan komitmen kerajaan dan Majlis Sukan Negeri untuk memberikan ganjaran,” kata Muhammad Sanusi.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui media selepas Majlis Penyerahan Bendera Kontinjen Kedah sempena Sukan Malaysia (SUKMA) di Dewan Seri Mentaloon, di sini, pada Khamis.

Tambahnya, atlet-atlet pelayaran yang mewakili Kedah juga dilihat mempunyai kelebihan memandangkan acara itu akan dijalankan di Langkawi.

Beliau turut mengharapkan agar slogan kontinjen negeri itu iaitu 'Kedah Fighters' akan menjadi tonik terbaik dalam membawa nama baik dan maruah negeri Jelapang Padi itu dalam bidang sukan.

Kontinjen Kedah yang terdiri daripada 520 atlet, 103 jurulatih, 38 pengurus, 75 urusetia dan 37 pegawai tambahan akan menyertai 31 jenis acara sukan yang dipertandingkan dalam SUKMA kali ini.

Temasya kali ini menawarkan sebanyak 426 pingat emas iaitu 223 dalam acara lelaki, wanita (184) dan campuran (19).

Kebanyakan venue bagi SUKMA edisi ke-20 itu melibatkan empat zon sekitar Lembah Klang-Kuala Lumpur, Bangi (termasuk Nilai dan Putrajaya), Bukit Jalil dan Shah Alam, manakala pelayaran dianjurkan di Pusat Latihan Perahu Layar Kebangsaan, Langkawi.