NICK Kyrgios sepatutnya berdepan tindakan disiplin yang 'berat' selepas seorang budak bola (ball boy) hampir terkena raket pemain Australia itu, kata salah seorang jurulatih tenis terkenal.

Brad Gilbert dari Amerika, bekas pemain jelajah yang pernah bekerja dengan bintang termasuk Andre Agassi dan Andy Murray, terkejut dengan kemarahan Kyrgios selepas kekalahan tiga set kepada Rafael Nadal di Indian Wells.

Kyrgios pergi ke jaring untuk berjabat tangan dengan Nadal, yang menang 7-6 (7-0) 5-7 6-4 untuk mara ke separuh akhir.

Tetapi beberapa saat kemudian dia mematahkan raketnya ke tanah.

Ia melantun tinggi, melepasi separuh gelanggang dan menyebabkan seorang budak bola bertindak untuk mengelak, melangkah keluar daripada terkena raket tersebut dan berpotensi untuk cedera.

Kyrgios mencemuh ketika menjawab soalan wartawan mengenai insiden itu selepas perlawanan, menyifatkannya sebagai 'kemalangan sepenuhnya'.

Bagaimanapun, pemain berusia 26 tahun itu pasti hilang kawalan di hadapan stadium penuh dan boleh berdepan hukuman akibatnya.

Gilbert menulis di Twitter: "Tidak masuk akal untuk melakukan itu selepas perlawanan yang begitu baik, penalti sepatutnya berat."

Gilbert mempersoalkan sama ada perkara itu akan berlaku, memandangkan ATP, yang mengendalikan jelajah lelaki, hanya mengenakan larangan lapan minggu penggantungan ke atas Alexander Zverev, ditambah denda, selepas pemain nombor tiga dunia itu memukul raketnya dengan ganas terhadap kerusi pengadil.

"Malangnya ATP kehilangan plot dengan situasi Zverev dan bukan penampilan yang baik untuk kanak-kanak dan sukan kami," tulis Gilbert.