RAFAEL Nadal hampir menarik diri daripada Terbuka Australia hanya beberapa hari sebelum menuju ke Melbourne, menurut bapa saudaranya.

Pemain berusia 35 tahun itu menewaskan Denis Shapovalov semalam untuk mara ke separuh akhir kejohanan itu buat kali ketiga sejak 2016.

Nadal, yang memburu rekod kejuaraan grand slam ke-21 untuk memecahkan saingan tiga penjuru dengan Roger Federer dan Novak Djokovic, hanya memenangi kejuaraan utama pertama tahun ini sekali dalam kariernya -- pada 2009 -- dan tewas pada suku akhir peringkat pada 2020 dan 2021.

Walaupun tanpa kehadiran juara sembilan kali, Djokovic, yang tidak bertanding selepas dihantar pulang oleh pihak berkuasa sempadan atas pertikaian visa, beberapa orang menganggap Nadal sebagai pilihan untuk gelaran tahun ini memandangkan dia berehat dari Ogos hingga Disember pada 2021 tanpa bermain perlawanan, telah menjalani pembedahan atas kecederaan kaki.

Nadal telah kelihatan dalam tahap terbaik malah pulih daripada masalah perut yang jelas dan kesukaran dalam kepanasan untuk menewaskan Shapovalov 6-3 6-4 4-6 3-6 6-3 selepas lebih empat jam beraksi di Rod Laver Arena.

Toni Nadal, jurulatihnya sepanjang karier profesionalnya, berkata anak saudaranya hampir membuat keputusan untuk tidak bertanding sama sekali di Australia kerana dia rasa tidak bersedia.


Ditanya sama ada dia terkejut dengan penampilan Nadal, dia memberitahu Cadena SER, "Ya, saya terkejut, kerana saya masih ingat apabila tiga hari sebelum permulaan, Rafa memanggil anak bongsu saya untuk memukul beberapa bola selepas dikuarantin akibat coronavirus.

"Pada pukul sembilan, kami pergi berlatih dan semasa latihan, dia berkata, 'Saya tidak tahu sama ada saya akan pergi atau tidak kerana pada masa ini saya tidak menepati syarat untuk Terbuka Australia'. Mereka hanya mempunyai tiga hari untuk mendapatkan penerbangan.

"Keesokan harinya, dia berasa gembira dan berkata 'Baiklah, ayuh, saya akan pergi'. Saya fikir ia lebih keseronokan untuk bersaing dan kembali ke pertandingan daripada mempercayai dirinya sendiri."