ROBERTO De Zerbi memuji reaksi 'luar biasa' daripada Brighton selepas mereka bangkit daripada ketinggalan dua gol di Stade Velodrome untuk menyelamatkan satu mata menentang Marseille dan menghidupkan harapan mereka untuk mara dalam Liga Europa.

Pemain gantian Joao Pedro menjaringkan penalti pada minit ke-88 untuk memperoleh keputusan seri 2-2 yang mengekalkan Brighton dalam saingan Kumpulan B berikutan kekalahan mereka kepada AEK Athens dua minggu lalu.

Keputusan seri nampaknya tidak berkemungkinan apabila Marseille meledak dua kali dalam separuh masa pertama, yang pertama menerusi bekas pertahanan Newcastle, Chancel Mbemba, kemudian Jordan Veretout menggandakan jaringan selepas Lewis Dunk telah gagal mengeluarkan bola dari zon bahaya.

Brighton mengharungi tekanan dari Marseille, terlalu kerap melepaskan penguasaan bola dengan mudah, sebelum melancarkan kebangkitan awal pada separuh masa kedua apabila Pascal Gross menjaringkan gol.

Ia mencetuskan corak permainan yang lebih cemerlang pasukan bimbingan De Zerbi, hingga Pedro mendapatkan jaringan penyamaan sekaligus meningkatkan harapan mara ke pusingan kalah mati.

Pengurus itu berkata dia bimbang dengan cara pasukannya yang dilanda kecederaan bermain baru-baru ini, terutamanya selepas kekalahan 6-1 kepada Aston Villa Sabtu lalu.

“Saya mahu jujur lebih daripada hari-hari lain, terutama sekali dalam perlawanan lain,” kata De Zerbi.

“Saya fikir kami tidak bermain dengan baik, ia adalah tempoh yang sangat sukar untuk kami ketika ini. Sukar untuk menunjukkan kualiti kami seperti musim lalu, seperti sebulan yang lalu.

“Ia adalah tempoh di mana kami perlu bekerja, tetapi selepas itu dalam bola sepak, kualiti permainan dan pemain penting, tetapi penting bermain dengan hati, semangat dan cara yang betul.

“Saya sangat berbangga dengan prestasi pemain hari ini. Selepas kekalahan 6-1 di Villa Park dan gol kedua untuk menutup separuh masa pertama pada kedudukan 2-0, reaksi ini luar biasa. Untuk itu saya sangat gembira.”