TOKYO: Saintis Jepun mencipta lipas cyborg yang berperanan mengesan mangsa terperangkap di bawah runtuhan terutama ketika berlakunya bencana gempa bumi.

Lipas cyborg itu dipasang dengan sebuah beg mengandungi sel solar dan eletronik yang dikawal pergerakan melalui alat kawalan jauh.

Saintis Kenjiro Fukuda dan pasukannya di Makmal Peranti Filem Nipis di Pusat Penyelidikan Gergasi Jepun, Riken, menghasilkan filem sel suria fleksibel yang tebalnya 4 mikron atau kira-kira 1/25 lebar rambut manusia dan boleh dimuatkan pada perut serangga.

Filem ini membenarkan lipas cyborg bergerak dengan bebas manakala sel solar menjana kuasa yang mencukupi untuk memproses dan menghantar isyarat ke organ deria di bahagian belakang pepijat itu.

Usaha ini dibina berdasarkan eksperimen kawalan serangga sebelumnya di Universiti Teknologi Nanyang di Singapura.

Ia bagi membolehkan serangga cyborg itu memasuki kawasan berbahaya dengan lebih cekap berbanding robot.

"Bateri di dalam robot kecil cepat habis, jadi masa untuk penerokaan menjadi lebih singkat.

"Faedah utama (serangga cyborg) ialah apabila ia berkaitan dengan pergerakan serangga, serangga itu menyebabkan dirinya bergerak, jadi tenaga elektrik yang diperlukan tidak seberapa," kata Fukuda.

Fukuda dan pasukannya memilih lipas Madagascar untuk eksperimen kerana ia cukup besar untuk membawa peralatan dan tidak mempunyai sayap yang boleh menghalang.

Walaupun beg galas dan filem dilekatkan di belakang, pepijat boleh melintasi halangan kecil atau membetulkan diri apabila terbalik.

Cabaran seterusnya ialah mengecilkan komponen supaya serangga boleh bergerak dengan lebih mudah dan membenarkan pemasangan penderia dan juga kamera.

Kakei berkata, dia membina beg galas cyborg dengan alat ganti bernilai 5,000 yen yang dibeli di daerah elektronik Akihabara yang terkenal di Tokyo.

Di sebalik pepijat penyelamat bencana, Fukuda melihat aplikasi luas untuk filem sel suria, yang terdiri daripada lapisan mikroskopik plastik, perak dan emas.

Filem ini boleh dibina ke dalam pakaian atau tompok kulit untuk digunakan dalam memantau tanda-tanda vital.