RANGKAIAN profesional pencarian kerja terkemuka LinkedIn dilaporkan 'berwajah baharu' sejak ia pertama kali diperkenalkan pada 2002.

Walaupun ada yang menyambut baik perubahan itu, namun ada juga golongan yang tidak berpuas hati.

Berikut beberapa alasan terhadap pembaharuan dibuat LinkedIn dan komen pengguna yang tidak senang dengan perubahan itu.

Rupa dan Reka Bentuk yang Baru

LinkedIn melancarkan reka bentuk baru yang lebih moden dan menarik perhatian. Bagaimanapun, mereka yang biasa dengan 'interface' lama mungkin berasa sukar menyesuaikan diri dengan wajah baharu. Segelintir juga berpendapat perubahan reka bentuk tersebut tidak membawa nilai tambah ketara.

Pengiklanan yang Lebih Menonjol

LinkedIn meningkatkan kehadiran pengiklanan dalam platform mereka. Iklan yang lebih menonjol ini kadang-kadang boleh mengganggu pengalaman pengguna. Beberapa individu berpendapat iklan-iklan ini mempengaruhi kualiti dan ketepatan hasil carian.

Fokus kepada Pengalaman Sosial

LinkedIn sedang berusaha memperkukuhkan elemen sosial dalam platform mereka. Ini termasuk penekanan yang lebih besar pada aktiviti seperti berkongsi status, komen dan mesej peribadi. Bagi segelintir, ia berpotensi mengganggu pengalaman profesional dan menyimpang daripada tujuan utama LinkedIn sebagai platform rangkaian profesional.

Perubahan Algoritma

LinkedIn membuat beberapa perubahan pada algoritma mereka yang mempengaruhi cara kandungan disusun dan ditampilkan untuk 'memancing' berita. Terdapat kritikan bahawa algoritma baru ini mungkin tidak memberikan keutamaan kepada kandungan yang paling relevan atau berkualiti tinggi. Ini boleh mengakibatkan kurang paparan bagi pengguna yang berusaha untuk mendapatkan perhatian dan peluang profesional.

Kurang Privasi

Dalam usaha untuk meningkatkan interaksi pengguna, LinkedIn mengubah tetapan privasinya. Ada di antara pengguna yang tidak berpuas hati dengan ruang privasi yang lebih terbuka dan bimbang maklumat peribadi mereka mungkin menjadi lebih terdedah kepada individu tidak dipercayai.

Bagaimanapun, penting untuk diingat bahawa setiap perubahan dalam platform teknologi akan mendapat maklum balas berbeza dari pengguna.

Sementara itu, LinkedIn terus berusaha untuk memperbaiki platform berkenaan dan pengguna harus memberi ruang bagi perubahan tersebut dan melihat bagaimana ia akan berkembang di masa hadapan.