KUALA LUMPUR: Ruang masa depan secara virtual atau maya bukan lagi satu cerita dongeng dan kewujudan metaverse ternyata memberi satu dimensi baharu khususnya kepada pengguna sosial media secara keseluruhan.

Syarikat gergasi media sosial, Facebook yang kini dijenamakan semula sebagai Meta Platforms tampil menyahut cabaran metaverse bagi membolehkan penggunanya terus kekal berhubung, mengembangkan perniagaan serta membina komuniti baharu.

Pengarah Facebook Malaysia, Nicole Tan berkata, pemilihan nama Meta dilihat memiliki hubungan yang jelas dengan metaverse sekali gus menggambarkan komitmen untuk membina teknologi sosial menerusi apa yang ditampilkan oleh keterhubungan digital pada hari ini.

“Kami mempunyai nama syarikat yang baharu, namun misi kami tidak berubah. Fokus Meta adalah untuk membantu membina metaverse dan membolehkan orang ramai saling berhubung, mencari komuniti dan mengembangkan perniagaan.



META | Bawa visi METAVERSE sebagai internet masa depan

“Apabila kita merujuk kepada metaverse, kita sedang bercakap mengenai masa depan bahawa individu merupakan tumpuan utama teknologi. Untuk aplikasi Facebook, fokus kita kekal sama, kita mahu menjadikan aplikasi tersebut sebagai sesuatu yang memberi pengalaman terbaik untuk orang ramai berinteraksi,” katanya kepada Astro AWANI, baru-baru ini.

Sebagai rekod, metaverse membawa maksud rangkuman dunia maya dan fizikal yang membolehkan pengguna meneroka ke pelbagai tempat tanpa perlu memikirkan soal jarak serta lokasi.

Seseorang individu boleh bertemu dengan pengguna internet yang lain meskipun tidak berada di dalam ruang fizikal yang sama.

Metaverse disokong oleh beberapa subset iaitu virtual reality (realiti maya), augmented reality (realiti perantara) dan juga internet.

“Kumpulan dan komuniti dalam Facebook memainkan peranan penting dalam misi metaverse untuk merasai pengalaman yang menarik.

“Apabila kita tidak dapat bersama secara fizikal, metaverse akan membawa kita dengan lebih dekat sekaligus memberikan impak sosial yang positif,” jelasnya.

Dalam pada itu, dari segi perniagaan, menurut Nicole, metaverse bukan sesuatu yang dibangunkan secara segera, namun ia bakal memberi impak ekonomi yang saksama kepada perniagaan tidak kira besar atau kecil.

Katanya, metaverse dari segi Meta akan menjadi peluang terbesar untuk perniagaan moden sejak wujudnya capaian internet.

Ia akan membantu mengembangkan perniagaan sama ada di Facebook, Instagram atau Whatsapp.

“Jadi peniaga boleh menggunakan metaverse dengan membina saluran perniagaan baharu melalui Facebook shop atau Instagram shop kerana aplikasi Facebook, Instagram, Whatsapp dan Messenger akan kekal relevan di metaverse pada masa depan.

“Sebagai contoh, bayangkan kedai anda di Instagram di dalam ruangan metaverse, peniaga boleh memperlihatkan perniagaan mereka menerusi realiti pengantara dan realiti maya,” katanya.

Menurut Nicole, Meta meletakkan sasaran agar pada masa akan datang, metaverse akan mencecah bilangan satu bilion pengguna selain menjadi platform perdagangan digital dengan transaksi bernilai ratusan bilion dollar.

“Kami masih berada di peringkat permulaan dan banyak lagi teknologi serta infrastruktur yang perlu dibina. Saya rasa ini akan mengambil masa sekurang-kurangnya lima hingga 10 tahun lagi untuk visi metaverse menjadi kenyataan.

“Bagaimanapun, untuk menjayakan apa metaverse, ada beberapa perkara yang perlu dilakukan oleh Meta dan juga industri. Akses internet perlu pantas dan stabil serta mampu dimiliki oleh semua.

“Selain itu, negara juga perlu mengembangkan inovasi teknologi agar ia dapat diketengahkan secara profesional dan terakhir sekali mempertingkatkan kemahiran teknologi,” ujarnya.

Meneruskan kelangsungan hidup dalam norma baharu sejak dunia dilanda pandemik COVID-19 secara tidak langsung memperlihatkan betapa pentingnya peranan teknologi pada hari ini.

“Peranan digital semakin penting untuk kelangsungan perniagaan..jadi tidak hairan jika permintaan pekerjaan berkaitan digital meningkat hampir tiga kali ganda.

“Jadi kami melihat ekosistem teknologi realiti pengantara akan terus berkembang dan permintaan untuk bakat profesional juga semakin meningkat,” katanya.