TAHUN 2020 menyaksikan detik sukar, bukan sahaja buat Malaysia bahkan seluruh dunia.

Daripada sektor ekonomi, kesihatan, pendidikan sehinggalah sukan, semuanya terkesan akibat pandemik COVID-19.

Namun, penularan 'musuh tidak nampak' itu bukan penghalang buat rakyat di negara ini khususnya untuk bersatu hati dan melakar sejarah tersendiri.

Menjelang beberapa hari lagi sebelum 2020 melabuhkan tirai, berikut Astro AWANI senaraikan 10 individu yang boleh dijadikan inspirasi kepada semua untuk kita melangkah ke tahun 2021!

Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah

Mungkin sebelum COVID-19 melanda dunia sosok ini tidak dikenali ramai.

Namun peranan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah sebagai ‘panglima perang’ dalam memerangi wabak yang meragut jutaan nyawa itu, tidak boleh dinafikan.

Peranan Dr Noor Hisham dalam menangani krisis COVID-19 tidak hanya menjadi buah mulut di Malaysia, bahkan beliau turut diiktiraf antara doktor terbaik dunia oleh China Global TV Network (CGTN).

Selain itu, Dr Noor Hisham, 57, yang memegang jawatan Ketua Pengarah Kesihatan sejak 2013 juga antara individu yang menerima Darjah Panglima Setia Mahkota (PSM) - membawa gelaran "Tan Sri" sempena Hari Keputeraan Rasmi Yang di-Pertuan Agong, tahun ini.

Terbaru, Dr Noor Hisham dinobatkan sebagai penerima Anugerah Khas MeleTOP ERA 2020 (AME 2020) sebagai menghargai jasa dan pengorbanan petugas barisan hadapan.




Ebit Lew

Siapa tidak kenal dengan individu bernama Ebit Lew? Tidak keterlaluan untuk katakan bahawa pendakwah bebas ini menjadi sebutan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum.

Kemunculan beliau ketika mana ramai yang terkesan akibat pandemik COVID-19, dengan menyalurkan bantuan disifatkan sebagai ‘wira’ oleh warganet.


Daripada bantuan kepada masyarakat pelbagai kaum sehinggalah kepada haiwan di Zoo Negara, Ebit atau nama penuhnya, Ebit Irawan Ibrahim Lew, 36, terkenal dengan sifat derwaman dan seorang yang tidak lokek.

Justeru, tidak hairan beliau dipilih sebagai penerima Anugerah Khas sempena Hari Belia Negara dan Anugerah Wira AME2020, baru-baru ini.

Datuk Seri Siti Nurhaliza

Sebut sahaja Datuk Seri Siti Nurhaliza, lagu apa yang bermain di fikiran anda?

Penyanyi nombor satu negara ini bukan sahaja memiliki suara yang lunak, malah sifat rendah diri yang dimiliki beliau membuatkan figura ini begitu disegani ramai.



 
Tahun ini, penyanyi tersohor berusia 41 tahun ini tampil dengan pelbagai ‘buah tangan’ termasuk nashkah terbaru bertajuk ‘Kuasa Cintamu’.


Paling membanggakan, Siti Nurhaliza atau mesra dipanggil Tok Ti turut disenaraikan oleh Forbes.com sebagai antara 100 selebriti paling berpengaruh dalam media sosial peringkat Asia-Pasifik.

Pengiktirafan itu diberi atas inisiatif Siti Nurhaliza meningkatkan kesedaran dan menggunakan pengaruhnya dalam membantu mempromosikan produk makanan peniaga kecil dan restoran yang terjejas akibat pandemik COVID-19 melalui perkongsian di Instagram Stories (IGs).

Tidak dilupakan, Tok Ti turut mengumumkan bahawa beliau hamil anak kedua! Tahniah.

Neelofa

Selain Siti Nurhaliza, Forbes turut menyenaraikan pengacara dan usahawan terkenal, Neelofa sebagai 100 selebriti paling berpengaruh dalam media sosial.

Ia sekali gus menyaksikan dua wakil Malaysia berjaya mengharumkan nama negara sebaris dengan selebriti terkenal dunia termasuk kumpulan k-Pop, Blackpink.

Ini bukan kali pertama Neelofa, atau nama penuhnya Noor Neelofa Mohd Noor disenaraikan oleh Forbes.



Selain pencapaian dalam Forbes, anak seni dari Tanah Merah, Kelantan ini turut mencuri tumpuan rakyat Malaysia apabila membuat keputusan untuk berniqab.

Malah, berita paling gembira buat para peminat apabila Neelofa mengumumkan bakal mengakhiri zaman bujang dengan jejaka tampan, Pencetus Ummah (PU) Rizz.


Namun begitu, sebelum 2020 menutup tirai, Neelofa sekali lagi menjadi tajuk berita berikutan hubungannya dengan PU Rizz dikhabar sedang dilanda ujian.

Neelofa dan PU Rizz dilaporkan akan berkahwin pada Mac 2021.

Semoga dugaan pertunangan yang dilaluinya dengan PU Rizz tidak memberi masalah yang rumit kepada mereka.

Azizulhasni Awang

COVID-19 memberi impak yang cukup besar kepada semua sektor termasuk arena sukan.

Namun, di sebalik cabaran tersebut jaguh basikal trek negara, Azizulhasni Awang menutup tirai tahun ini dengan penuh bergaya.


Selepas hampir 10 bulan tidak beraksi, Azizulhasni atau lebih dikenali sebagai The Pocket Rocket Man berjaya memenangi pingat emas acara keirin pada Kejohanan Basikal Trek Kebangsaan Australia di Brisbane, baru-baru ini.

Menerusi kemas kini di laman Instagram, juara dunia 2017 itu turut berkongsi video memaparkan pelumba Australia, Matt Glaetzer menghadiahkannya jersi Australia selepas tamat majlis penyampaian pingat.

Gambar - Astro AWANI

Safawi Rasid

Dalam arena bola sepak tempatan, nama penyerang Johor Darul Ta'zim (JDT), Safawi Rasid bukan calang-calang.

Malah, penyerang kebangsaan berasal dari Dungun, Terengganu ini turut membuktikan bahawa keupayaan yang dimiliki beliau berjaya menarik minat kelab luar negara untuk menyunting pemain tempatan.

Tahun 2020 melakar sejarah manis buat pemain berusia 23 tahun itu selepas beliau dipinjamkan ke Portimonense SC pada Oktober lalu.


Selain berjaya berhijrah ke Eropah, bintang bola sepak negara itu turut dinobatkan sebagai Pemain Paling Bernilai Liga Malaysia selama dua musim.

Paling membanggakan apabila Safawi dinobatkan sebagai penerima Anugerah Gol Terbaik Sedekad Liga Juara-Juara Konfederasi Bolasepak Asia (AFC), pada September.

Luqman Hakim Shamsudin

Selain Safawi, seorang lagi bakat muda negara dalam dunia bola sepak ialah pemain remaja sensasi, Luqman Hakim Shamsudin.

Pemain berusia 18 tahun dari Kota Bharu, Kelantan ini berjaya melebarkan karier bola sepaknya selepas menandatangani kontrak lima tahun bersama kelab profesional Belgium, KV Kortrijk.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shar

Malaysia kekal komited usaha reformasi ekonomi, terima inovasi dan pembangunan mampan

Malaysia kekal komited usaha reformasi ekonomi, terima inovasi dan pembangunan mampan

Malaysia kekal komited dalam usaha mereformasi ekonomi dan pada masa sama, bersedia menerima inovasi serta pembangunan mampan, kata TPM Fadillah.
PSM adakan mesyuarat pascanilai padang SNBJ awal minggu depan

PSM adakan mesyuarat pascanilai padang SNBJ awal minggu depan

Perbadanan Stadium Malaysia bakal mengadakan mesyuarat pascanilai (post-mortem) berkenaan isu padang SNBJ pada awal minggu hadapan.
Nyawa tiada nilai, maruah pula dibuat main oleh Israel

Nyawa tiada nilai, maruah pula dibuat main oleh Israel

Sudahlah kejam, jijik, tidak beradap pula. Tidak cukup dengan kekejamannya membunuh berpuluh ribu rakyat Palestin, nyawa manusia di bumi Gaza itu bagaikan tiada nilai buat mereka. Dalam beberapa video yang tular baru-baru ini, tentera Israel dengan bangganya memperolok maruah rakyat Palestin dengan bermain pakaian dalam wanita yang ditemui di rumah-rumah penduduk di situ.
Libya giat langkah kumpul derma untuk Gaza

Libya giat langkah kumpul derma untuk Gaza

Libya tampil dengan beberapa inisiatif mengumpul dana untuk dihantar ke Gaza.

Antara kempen bantuan yang diiktiarkan termasuk kempen yang bermatlamat untuk mengumpul 2,000 tan bantuan yang akan dimuatkan ke dalam kapal berlayar dari Misrata ke Pelabuhan Arish sebelum ianya dihantar ke Enklaf Gaza menerusi laluan Rafah.
Kisah bayi Leila Jeneid bukti Israel tidak berhati perut

Kisah bayi Leila Jeneid bukti Israel tidak berhati perut

Leila Jeneid, bayi yang berusia dua bulan belum lagi berkesempatan merasai nikmat hidup dan mendapat pelukan mesra keindahan dunia. Baru sahaja mencelik mata, dia sudah diuji dengan kesengsaraan kekurangan zat sehingga menyebabkannya berakhir di hospital.
TikTok perkenal pusat pilihan raya bagi tangani info palsu

TikTok perkenal pusat pilihan raya bagi tangani info palsu

TikTok merancang untuk melancarkan pusat pilihan raya dalam talian di platform itu sebagai sebahagian daripada usaha menyokong integriti pilihan raya sepanjang 2024.

Lebih daripada dua bilion orang dalam lebih 50 negara dijangka keluar mengundi tahun ini dan pusat pilihan raya itu akan digunakan untuk menunjukkan kepada orang ramai maklumat yang boleh dipercayai.
Baki stok simpanan air di empat empangan pada paras kritikal - NADMA

Baki stok simpanan air di empat empangan pada paras kritikal - NADMA

Empat empangan air di Johor, Pulau Pinang dan Kedah menunjukkan penurunan paras simpanan sumber air mentah pada paras kritikal setakat 27 Mac susulan cuaca panas.
Puluhan wau 'warnai' langit malam Kampung Panchor

Puluhan wau 'warnai' langit malam Kampung Panchor

Cuaca panas yang melanda Kedah sejak kebelakangan ini dilihat sedikit sebanyak merubah rutin seharian penduduk setempat. Di Kampung Panchor, Pendang, sekumpulan anak muda telah memulakan satu aktiviti yang jarang dilihat di kawasan lain iaitu bermain wau pada waktu malam.
Dua jasad dari enam mangsa hilang ditemukan

Dua jasad dari enam mangsa hilang ditemukan

Dua jasad daripada enam pekerja pembinaan yang hilang dalam insiden jambatan yang runtuh di Baltimore, Amerika Syarikat telah ditemukan pada Khamis.
6 kereta, tiga rumah terjejas dalam kejadian pokok tumbang di KL

6 kereta, tiga rumah terjejas dalam kejadian pokok tumbang di KL

Hujan lebat di sekitar kawasan Kuala Lumpur pada petang Khamis menyebabkan beberapa pokok tumbang dan menghempap kenderaan orang awam.

Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur menerusi kenyataan berkata, pihaknya menerima lapan laporan pokok tumbang di beberapa kawasan termasuk di Bukit Jalil, Sri Petaling dan Taman Salak Selatan.
Yayasan Nurjiwa bantu lebih 10,000 rakyat Palestin setiap hari

Yayasan Nurjiwa bantu lebih 10,000 rakyat Palestin setiap hari

Siti meluahkan penghargaan kepada orang ramai yang menghulurkan sumbangan, sekali gus membolehkan pihaknya memberikan bantuan.
“Tak sangka Allah beri saya peluang bantu” - Siti Nurhaliza sebak bercerita baju raya anak Gaza

“Tak sangka Allah beri saya peluang bantu” - Siti Nurhaliza sebak bercerita baju raya anak Gaza

Penyanyi kesayangan negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza tidak dapat menahan sebak apabila terkenang mengenai keadaan nasib anak-anak di Palestin.
Komposer Ross Ariffin dapat rumah, bakal bekerjasama dengan RTM - Fahmi

Komposer Ross Ariffin dapat rumah, bakal bekerjasama dengan RTM - Fahmi

Fahmi menjejaki dan bertemu sendiri dengan Ross selepas mendengar perkhabaran sedih mengenai komposer terkenal itu.
Tidak kisah berbelanja di pasar malam, warga maya puji sikap rendah diri Siti Nurhaliza

Tidak kisah berbelanja di pasar malam, warga maya puji sikap rendah diri Siti Nurhaliza

Netizen juga memuji sikap Siti Nurhaliza yang tidak sombong serta sentiasa tersenyum ketika didekati peminat.
Konsert Siti Nurhaliza kekal pada 9 Mac, ditunda beri implikasi besar

Konsert Siti Nurhaliza kekal pada 9 Mac, ditunda beri implikasi besar

Yayasan Nurjiwa dengan penuh keinsafan dan berlapang dada menerima gesaan dan teguran Mufti Pulau Pinang
Mufti nasihat Siti Nurhaliza tunda tarikh konsert menjelang Ramadan

Mufti nasihat Siti Nurhaliza tunda tarikh konsert menjelang Ramadan

Konsert Siti dijadualkan berlangsung di Axiata Arena, Bukit Jalil pada 9 Mac dan bulan puasa pada tahun ini dijangka jatuh pada 12 Mac 2024.
Hampir pasti! Mahalini sedia jumpa Siti Nurhaliza bincang buat lagu

Hampir pasti! Mahalini sedia jumpa Siti Nurhaliza bincang buat lagu

Mahalini berkata, jika dia mahu menciptakan lagu untuk seseorang dia harus tahu apa yang dimahukan oleh penyanyi tersebut.
Mahu cipta lagu untuk Siti Nurhaliza... tapi Siti mahu atau tidak? - Mahalini

Mahu cipta lagu untuk Siti Nurhaliza... tapi Siti mahu atau tidak? - Mahalini

Rasa-rasa Datuk Seri Siti Nurhaliza nak tak nyanyikan lagu ciptaan Mahalini?
Siti Nurhaliza mohon maaf tidak dapat tambah hari, tiket konsert

Siti Nurhaliza mohon maaf tidak dapat tambah hari, tiket konsert

Siti memaklumkan dia dan pihak pengurusan terpaksa mengambil keputusan tersebut selepas mengambil kira pelbagai faktor.
Siti Nurhaliza tak perlu risau, final Piala Malaysia sudah atasi Coldplay

Siti Nurhaliza tak perlu risau, final Piala Malaysia sudah atasi Coldplay

Siti mungkin tidak perlu bimbang lagi berikutan rekod kehadiran konsertnya diatasi Coldplay di Stadium Nasional Bukit Jalil bulan lalu.