KUALA LUMPUR: Sebanyak 60.9 peratus generasi Z (Gen Z) di negara ini lebih suka berinteraksi melalui platform media sosial berbanding bersemuka dengan guru mereka.

Pensyarah Kanan di Kolej Universiti Antarabangsa INTI, Dr Revathi Sagadavan berkata, kajian mendapati, sebilangan besar respondennya memilih untuk berinteraksi di platform seperti YouTube, Instagram dan Facebook.

"Penyelidikan saya mendapati Gen Z cenderung untuk tidak menggunakan e-mel sebagai alat komunikasi (29 peratus) kerana mereka lebih suka kaedah komunikasi yang lebih tidak formal di platform seperti YouTube, Instagram dan Facebook.

"Gen Z lebih suka berdikari kerana majoriti responden melaporkan ingin mengambil pertanggungjawaban peribadi yang lebih besar untuk pembelajaran mereka berbanding bergantung kepada bantuan pensyarah atau rakan.

"Ia berasas dan masuk akal kerana Gen Z dikenal sebagai mereka yang memiliki akses ke telefon pintar dan sejumlah besar maklumat sejak mereka benar-benar muda," katanya dalam satu kenyataan.


Kajian Dr Revathi melibatkan 384 responden, berumur antara 17 hingga 24 tahun, yang terdiri daripada pelajar daripada pelbagai etnik yang belajar di institusi awam dan swasta di seluruh negara.

Kajian itu dilakukan untuk melihat kesan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 yang berkuat kuasa 1 Jun lepas kepada pelajar.

Hasil penelitiannya mengenai "Transformasi pembelajaran dalam pendidikan tinggi", diterbitkan dalam jurnal kelapan International of Recent Technology and Engineering (IJRTE).

Penyelidikannya berpusat kepada teori pembelajaran psikologi terkenal David Kolb, sementara model penilaian kajian dipengaruhi dari rujukan indeks gaya pembelajaran (ILS) Richard M. Felder dan Linda K. Silverman.

Dalam pada itu kata Dr Revathi, penemuannya turut mendapati, pelajar lebih tertumpu kepada pembelajaran visual dan berturutan selain memahami teknik berbeza serta unik untuk setiap individu.

"Bagi pelajar visual, pendidik dapat memasukkan lebih banyak gambar rajah, gambar atau video dalam bahan mereka, sambil mendorong siswa untuk membuat peta minda atau nota berkod warna untuk membantu pembelajaran.

"Untuk pelajar berturutan (sequential learners), yang terbaik adalah membantu membimbing mereka dengan langkah-langkah yang berkenaan dengan tugasan atau menghubungkan pembelajaran dengan isu semasa untuk membantu memperluas pandangan masing-masing," ujarnya.

Tambahnya, petua berkenaan membantu pendidik terutama ketika menjalani lanjutan tempoh 'lockdown'.

Sementara itu, pada peringkat institusi, Dr Revathi mengatakan, institusi mulai menerapkan penggunaan media sosial ke dalam kurikulum mereka kerana e-mel tidak lagi mempengaruhi generasi sekarang.

"Pada tahun lalu, inisiatif rakan saya, Yeo Sue-Jane dan Mike Teo dalam menjalin hubungan erat dengan pelajar mereka menjadi tumpuan walaupun terdapat sekatan fizikal COVID-19.

"Sue-Jane berkongsi kesan penggunaan Instagram untuk kelasnya, sementara Mike berkongsi bagaimana dia memasukkan lebih banyak alat, visual dan video di dalam kelasnya ketika mengajar dari dalam talian.

"Kedua-duanya melaporkan penglibatan pelajar yang lebih tinggi dan berinteraksi serta berhubung dengan pelajar mereka. Tidak menghairankan kerana kaedah dan platform ini berfungsi dengan generasi sekarang," jelasnya.