KUALA LUMPUR: Apabila diumumkan bahawa chef dan personaliti TV Britain, Gordon Ramsay, akan membuka restoran pertamanya di Malaysia awal tahun ini, ia mencetuskan keterujaan dalam kalangan penggemar makanan di seluruh negara.

Ramai tidak sabar menanti pembukaan restoran ikon kulinari itu, yang terletak di aras lobi Sunway Resort, Bandar Sunway.

Selepas enam bulan dibuka, restoran itu sentiasa dipenuhi pelanggan, dengan tarikh paling awal untuk tempahan adalah pada tahun depan.

Bagi empunya diri, membuka sebuah lagi cawangan baharu di lokasi baharu memberi pengalaman berbeza, namun apa yang lebih mengujakan adalah sambutan penduduk setempat.

"Pembukaan bar dan gril pertama saya di Malaysia bermula dengan baik tetapi pelanggan yang mengesahkannya. Sebanyak 22,000 tempahan pada bulan pertama, dan kami menerima banyak kritikan kerananya tetapi saya tidak mahu menerima 2,000 orang pelanggan sehari.

"Saya mahu melakukan sesuatu yang istimewa dengan kapasiti tempat duduk 150 tetamu. Tidak perlu tergesa-gesa tetapi ada jangkaan tertentu. Terdapat satu 'tenaga' di bandar raya ini dan permintaan yang tinggi untuk makanan yang enak," katanya dalam temu bual eksklusif bersama AWANI Review yang bersiaran pada Sabtu.

Antara hidangan di Gordon Ramsay Bar & Grill

Rekaan dalaman restoran itu memperlihatkan gabungan kemegahan Sunway Resort dengan warisan British.

Dengan skema warna merah dan hijau hutan, kemewahan restoran itu lebih terserlah dengan lantai kayu keras walnut, kemasan loyang, siling emas 24 karat dan potret monokrom beberapa ikon British.

Tetapi Ramsay tidak mahu membuka restoran di Malaysia tanpa mengambil peluang menikmati intipati sebenar citarasa Malaysia dan Asia.

"Saya sukakan fusion dan saya akan menjadi sangat bodoh jika tidak menerima apa yang dilakukan oleh orang tempatan di sini. Saya mahu mencuba sumber sebanyak yang kita boleh, dan selepas itu barulah kita boleh bercakap tentang chef di dapur.

"Saya mempunyai seorang chef Eropah dan 27 pekerja tempatan, jadi persediaannya adalah luar biasa, mereka diajar dengan latihan yang banyak serta pemahaman.

"Malah saya bercakap dengan semua tukang masak muda supaya merasai terlebih dahulu sebelum memasak. Kami menghabiskan beberapa minggu hanya untuk merasa dan memahami apa yang dimasak," ujarnya.

Ramsay, yang dilahirkan di Scotland tetapi dibesarkan di Stratford-upon-Avon, England, pada awalnya bercita-cita untuk menjadi pemain bola sepak, namun kecederaan menguburkan harapannya, sebelum memilih menyambung pengajian dalam pengurusan hotel.

Ramsay berumur 31 tahun ketika dia menubuhkan Restoran Gordon Ramsay. Hari ini, restoran yang mempunyai penarafan tiga bintang Michelin itu ialah restoran yang paling lama beroperasi di London dengan penarafan berkenaan, manakala Ramsay sendiri merupakan salah satu daripada empat tukang masak di UK yang mengekalkan status tiga bintang itu.

AWANI Review: Gordon Ramsay: From kitchen to global empire

Gordon Ramsay Bar & Grill

Bagi Ramsay, masakan Malaysia terbina daripada banyak lapisan kompleks yang yang digabung dalam cara unik, termasuk melibatkan aspek keagamaan dan kepelbagaian budaya sama ada klasik, ruji malah pes yang digunakan untuk membuat kari yang menghasilkan wangian masakan bercirikan Malaysia.

"Saya seorang peminat masakan Malaysia. Bukan sahaja pada elemen rempah dan bahan-bahannya tetapi juga etika kerja, kerja keras dan tahap kesempurnaan di sini ada dalam DNA saya.

"Maka, untuk diberi peluang untuk menubuhkan jenama, membawa sesuatu yang unik dan dalam masa yang sama menghormati kepelbagaian budaya di Malaysia, ia seolah-olah impian yang menjadi kenyataan," kata bapa lima orang anak itu.

Apakah yang diperlukan oleh seorang individu sehebat Gordon Ramsay dalam mencari individu untuk menterjemah setiap rasa dalam hidangannya?

"Saya memberi inspirasi kepada ramai individu kerana saya seorang yang setia dan itulah yang saya lihat pada mana-mana chef, iaitu tahap visi dan kesetiaan.

"Seterusnya ialah disiplin. Saya boleh mengajar mereka beberapa hari seminggu. Tetapi apabila saya tiada di sini, mereka perlu mengajar diri mereka untuk menjadi seperti saya, bagaimana mereka mahu mengekalkan standard dan terus maju.

"Mereka juga harus menghormati bahan-bahan dan jangan terbawa-bawa dengan perasaan. Ini adalah kualiti utama yang membantu membina profil chef muda," jelasnya.