TAK sangka! Rupanya ada 3 sebab kenapa bersenam perlu ketika puasa. Selama ini kita sering anggap ketika puasa, aktiviti senaman juga ‘terpaksa’ direhatkan. Rupanya puasa bukan alasan untuk tidak bersenam.

Menurut Pakar Nutrisi Kesihatan Persatuan Pemakanan Sukan Antarabangsa (ISSN) Aimran Jamil, jika ingin turunkan berat badan ketika bulan puasa ini, tidak perlu terlampau paksa diri untuk bersenam takut menjejaskan diri sendiri.

"Cukup hanya dengan defisit kalori dan jaga pemakanan, berat badan akan mampu dikurangkan,” katanya.

3 sebab kenapa bersenam perlu ketika berpuasa ialah:

Tip bersenam ketika berpuasa:

Bagi mengelakkan tubuh lesu ketika berpuasa:

JENDELA RAMADAN AL-MUBARAK

Makan selepas senaman dapat menggantikan kalori yang anda telah gunakan.

1. Penting untuk menambah glikogen yang telah habis digunakan semasa latihan.

2. Makan makanan berunsurkan protein selepas senaman menjadi kemestian untuk proses pemulihan otot dengan cepat, terutamanya selepas latihan berat badan (weightlifting).

3. Makan makanan yang mengandungi elektrolit (mineral yang perlu dibakar oleh neuron anda), yang perlu diganti akibat kehilangan semasa berpeluh.

Apabila tidak makan selepas melakukan senaman, tubuh boleh mengalami keletihan dan gula dalam darah menjadi rendah. Tanpa kemasukan nutrisi juga menghalang proses pembaikan otot dalam badan.

Jika secara rutin mengelak makan selepas melakukan senaman, ia akan menjadi lebih sukar untuk mencapai matlamat kecergasan tubuh badan anda.

Artikel asal di Nona