HIDUNG anda tidak dapat menghidu bau ‘perfume’ kegemaran? Atau makanan tidak lagi enak seperti dulu?

Adakah aroma kopi tidak lagi menyegarkan mata anda pada waktu pagi kerana anda tidak dapat menghidunya? Jika jawapannya semua ya, anda mungkin mengalami anosmia - hilang deria bau.

Laman HealthGrades.com melaporkan, pakar kesihatan menyatakan kehilangan deria rasa atau bau merupakan salah satu gejala apabila seseorang dijangkiti COVID-19.

Doktor di China, Korea Selatan, Itali dan Jerman telah melaporkan kadar kehilangan bau atau rasa yang tinggi pada pesakit yang dijangkiti.

Begitupun, bukan kerana COVID-19 saja anda boleh hilang deria bau.

Tahukah anda, ada beberapa faktor lain boleh menyumbang kepada perkara itu:


1. Masalah Sinus dan Hidung

Salah satu sebab yang paling biasa untuk kehilangan deria bau sementara adalah selesema biasa. Apabila sinus anda membengkak atau tersumbat dengan lendir, ia menyekat reseptor bau di tisu hidung.

Ini adalah keadaan sementara yang mudah diatasi setelah selesema anda berakhir. Jangkitan sinus kronik atau alahan teruk kadang-kadang boleh menyebabkan anosmia berterusan. Halangan hidung lain seperti polip biasanya bersifat sementara kerana boleh dikeluarkan.


2. Merokok

Selain berbau busuk, rokok juga mengganggu deria bau anda. Merokok adalah satu bentuk pencemaran dan pendedahan secara berkala dapat membatasi kemampuan anda untuk mencium dan juga rasa.

Berita baiknya ialah apabila anda berhenti merokok atau mengurangkan pendedahan anda kepada asap rokok, biasanya deria bau anda akan kembali.


3. Gangguan Sistem Saraf

Oleh kerana hidung terhubung dengan baik ke otak, kehilangan bau dapat menjadi petunjuk awal bahawa sesuatu yang tidak normal berlaku dengan sistem saraf anda.

Jadi, jika anda mengalami kehilangan bau, ada baiknya anda berjumpa doktor secepat mungkin kerana bimbang ia mungkin disebabkan masalah saraf.


4. Kecederaan Kepala

Hubungan otak dengan bau boleh berlaku setelah kecederaan kepala. Dari gegaran otak hingga pembedahan otak, sebarang jenis trauma kepala boleh mempengaruhi bau anda ketika saraf menghidu dipotong, tersumbat atau rosak.

Bergantung pada keparahan kecederaan, keadaan ini boleh kekal atau sementara. Apabila deria bau anda mula kembali, biasanya ini adalah tanda otak dan saraf anda sudah sembuh.


5. Ubat

Adakah anda menyedari anosmia disenaraikan sebagai antara kesan sampingan ubat anda? Ubat-ubatan tertentu seperti antibiotik, antihipertensi, dan antihistamin kadang-kadang boleh menyebabkan kehilangan bau sementara.

Begitupun, hidung anda akan kembali berfungsi seperti biasa setelah anda berhenti mengambil ubat tersebut.


6. Penuaan

Seperti penglihatan dan pendengaran, deria bau anda semakin tajam seiring bertambahnya usia. Selepas usia 60 tahun, anda mempunyai potensi lebih besar untuk kehilangan bau, yang juga dapat mengubah rasa anda.

Gabungan ini menyumbang kepada penurunan berat badan dalam kalangan orang tua.


7. Rawatan Radiasi

Pesakit yang menerima rawatan radiasi untuk barah kepala dan leher biasanya mengalami masalah dengan deria bau sebagai kesan sampingan. Kehilangan bau boleh menjadi sementara atau menjadi kekal ketika rawatan berterusan.


8. Bahan kimia

Pendedahan kepada bahan kimia yang keras, seperti racun serangga atau pelarut yang boleh memberi kesan kepada bahagian dalam hidung, boleh merosakkan tisu hidung dan sensor bau anda secara kekal.

Untuk melindungi diri anda, pakai alat pernafasan yang menutup hidung semasa mengendalikan bahan kimia berbau kuat di rumah atau di tempat kerja. Pelitup muka pakai buang memberikan perlindungan yang tidak mencukupi.


9. Genetik

Sebilangan orang dilahirkan hanya dengan sedikit atau tanpa deria bau. Ini dikenali sebagai anosmia kongenital.

Berita baiknya adalah, kehilangan bau tidak selalu mempengaruhi rasa, jadi anda masih dapat menikmati biskut cip coklat yang baru dibakar walaupun anda tidak pernah menciumnya.

Kerana kehilangan bau boleh berpunca daripada pelbagai faktor termasuk membabitkan saraf, adalah lebih baik untuk anda berjumpa doktor untuk mendapatkan maklumat awal.



** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu !