BIARPUN anak kita masih kecil namun apabila kita berkeras dengan anak, mereka akan turut merasa kesannya pada emosi mereka.

'Merampas' barang dari tangan anak misalnya, perlu dilakukan dengan baik.

Minta dengan cara berhemah dan lembut, barulah anak pun ikhlas memberi. Elakkan sama sekali merampas barang dari tangan anak. Ini tip yang dikongsikan oleh Teacher Nizam.


ADAB MINTA BARANG DARI KANAK-KANAK?

Pelik bunyinya kan? Pernah tidak apabila kita minta barang atau mainan yang anak atau murid kita sedang bermain, dia pura-pura tidak dengar? Tidak melayan permintaan kita. Tidak mahu berikan walaupun itu bukan mainan dia.

Bahasa mudahnya tidak mahu bagi kerjasama. Lebih-lebih lagi yang berusia antara 2 dan 7 tahun.

Rasa pening kepala mahu melayan? Kalau rampas dari tangan anak, mengamuk pulak nanti. 'Tantrum' tidak sudah.

Apa yang kita boleh buat?

✅ Betukar dengan barang lain. Sebagai contoh, anak kita sedang pegang sesuatu barang atau mainan yang kita mahu atau perlu simpan atas pelbagai faktor. Kita sediakan barang atau mainan yang lain untuk ditukar.

InsyaAllah lebih mudah berbanding kita terus ambil dan rampas. Buat sistem pertukaran.

✅ Sediakan bekas dan gunakan pemasa. Kenapa bekas? Saya sudah praktikkan. Cara ini dengan izin Allah, lebih sesuai berbanding kita minta menggunakan tangan. Bagi jangakaan kepada anak dengan menggunakan pemasa (contoh pemasa di telefon pintar).

Tetapkan dalam 5 minit, beritahu kepada anak, selepas loceng berbunyi, adik/abang/kakak harus simpan mainan dalam bekas ini. Bunyi sahaja loceng, kita perlu tegas minta anak simpan.

Waktu ini boleh menjadi tegas atau garang sedikit sebab kita sudah berikan amaran dari awal (untuk anak yang sudah boleh memahami). Pada anak-anak yang belum, minta ibu bapa lebihkan bersabar. Perkara ini perlukan masa.

Amalkan dua kaedah ini secara konsisten, insyaAllah akan nampak hasilnya.

Semoga bermanfaat.

Teacher Nizam.

* Artikel asal disiarkan di Pa&Ma.