Kajian terbaru mendapati berlari kaki ayam atau menggunakan kasut olahraga boleh mengelirukan gaya larian atlet muda.

Pengkaji dari Universiti Kansas telah memilih 12 dewasa dari pasukan olahraga tempatan dan mengarahkan mereka untuk berlari di atas treadmill, trek olahraga dan berkaki ayam dengan empat kelajuan berbeza. Pengkaji mengukur butiran biokimia seperti jarak dan corak larian.

"Berkaki ayam atau berlari tanpa menggunakan kasut sukan merupakan trend baru," kata Dr. Scott Mullen, Pakar Ortopedik di Hospital Universiti Kansas. "Apa yang ingin kita ukur ialah berlari dengan atau tanpa kasut boleh mempengaruhi tahap kedewasaan."

Pengkaji mendapati jenis kasut mengubah tahap biomekanik pelari muda. Apabila menggunakan kasut tumit berspan, atlet berpijak hampir 70 peratus pada semua kelajuan. Manakala ujian di trek olahraga, bahagian tumit cecah ke tanah dahulu berbanding 35 peratus pelari berkaki ayam.

"Kami dapati dengan menukar kasut, gaya larian turut berubah," menurut Dr. Mullen. "Bila mereka menggunakan kasut berspan atau kasut olahraga untuk tempoh lima minit, atlet dapat berpijak pada bahagian tumit terlebih dahulu."

Kebanyakan pelari dewasa berlatih menggunakan kasut olahraga bertumit span tetapi apabila menggunakan kasut olahraga biasa prestasi mereka menurun sewaktu hari perlawanan, menurut beliau.

Mullen membentangkan hasil kajian di Mesyuarat Tahunan Akademi Ortopedik di Chicago, Amerika Syarikat semalam.