JIKA anda merasakan dengan menggosok gigi setiap hari sudah mencukupi untuk menjaga kesihatan mulut dan tubuh badan, anda silap.

Ia masih belum mampu menghalang bekteria di dalam mulut masuk ke saluran darah yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit kronik.

Penyakit kencing manis, kardiovaskular malahan risiko bayi lahir kurang berat badan antara kajian yang dilakukan para saintis dan doktor yang berpunca daripada masalah kesihatan mulut.

Kajian Kementerian Kesihatan Malaysia mendapati lebih separuh daripada rakyat Malaysia merasakan mereka mempunyai tahap kesihatan mulut yang baik.

Hakikatnya daripada kaji selidik menunjukkan 98 peratus rakyat Malaysia kurang menjaga kesihatan mulut dengan 94 peratus daripada mereka berhadapan dengan masalah gusi.

Penjagaan kesihatan gigi dan mulut boleh mempengaruhi kesihatan menyeluruh seseorang. - Gambar fail

Masalah gusi

Ramai yang tidak sedar masalah gusi yang dihadapi boleh membawa pelbagai kesan kepada kesihatan umum mereka, menurut doktor gigi, Dr Harlina Haron yang berpengalaman selama 25 tahun.

Penyakit gusi adalah titik permulaan kepada pelbagai komplikasi terutama risiko mendapat kencing manis.

Mulut yang menjadi takungan bakteria juga boleh menyebabkan ulser di perut selain turut dikaitkan untuk mendapat keradangan hati.

Kesan lain yang boleh menjejaskan kesihatan tubuh badan ia boleh menyebabkan peningkatan risiko pneumonia yang lebih tinggi dan akan memberi kesan kepada kelahiran bayi pra matang serta bayi yang dilahirkan kurang berat badan.

Semuanya berpunca daripada bakteria yang banyak di dalam mulut sekiranya gigi tidak dibersihkan dengan betul. Pembentukan plak pada gigi akan berlaku dalam masa yang cepat iaitu 20 minit selepas makan.

"Bakteria yang memasuki badan kita mengandungi protein beku yang dipercayai boleh menyumbat saluran darah dan arteri, yang berpotensi meningkatkan risiko strok dan penyakit jantung.

"Kerana itu diet pemakanan juga perlu dengan mengurangkan pengambilan makanan yang manis serta makanan snek," katanya ketika memberi penerangan tentang penjagaan kesihatan mulut yang betul bersempena Hari Kesihatan Mulut Sedunia yang disambut pada 20 Mac setiap tahun.

Tema pada tahun ini "Semuanya bermula di sini. Mulut Sihat, Tubuh Sihat" yang disertai lebih sejuta doktor gigi di seluruh dunia.

Kesihatan mulut bukan sekadar gigi sebaliknya merangkumi kesihatan gusi, lelangit keras dan lembut, lapisan permukaan mulut dan tekak, lidah, bibir, kelenjar air liur, otot mengunyah serta rahang bawah dan atas.

Apabila memiliki gigi dan gusi yang sihat, akan mengurangkan bekteria dan dalam masa yang sama dapat meningkatkan keyakinan diri secara optimum.

Berus gigi dengan betul

Jutaan bakteria sentiasa wujud di dalam mulut dan membersihkan gigi dengan kerap serta mengurangkan penggambilan gula akan menghalang daripada pereputan dan kaviti gigi.

Jika tidak menggosok gigi dengan sempurna boleh menyebabkan masalah yang lebih serius seperti gingvitis, periodontitis dan akhirnya kehilangan gigi.

Untuk rekod sebanyak 7.3 peratus rakyat Malaysia telah kehilangan semua gigi semulajadi mereka.

Dr Harlina yang ditemui di klinik pergigiannya di Bangsar berkata 90 peratus masalah gigi berpunca daripada pengumpulan plak.

Penjagaan oral adalah wajib bagi semua orang yang ingin memperoleh kesihatan mulut yang baik. Caranya ialah dengan memberus gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari.

Memberus gigi secara berkesan perlu bagi menyingkirkan sebanyak mungkin plak yang terkumpul selain melakukan flos sebagai satu-satunya cara menyingkirkan plak di kawasan yang sempit bagi menghalang masalah gusi peringkat awal.

Sekiranya tidak dilakukan dengan sempurna setiap hari akan meningkatkan risiko pereputan gigi termasuk tanda-tanda awal seperti gigi berlubang, kesakitan ketika mengigit dan rasa sensitif dan sakit pada gigi.

"Kajian mendapati mereka yang mempunyai masalah gusi atau periodontal yang kronik 40 peratus lebih tinggi berbanding mereka yang tidak mempunyai masalah tersebut.

"Tanda-tanda awal masalah gusi apabila memberus gigi, keluar darah. Jika keadaan berterusan setiap hari, elok bertemu dengan doktor gigi dengan segera bagi mendapatkan rawatan selanjutnya," katanya gigi membawa identiti diri setiap individu yang tidak akan sama dengan orang lain.

Pengambilan makanan kegemaran tanpa disertai penjagaan kebersihan mulut boleh menimbulkan masalah di kemudian hari. - Gambar fail

Tingkatkan kesedaran

Bersempana Hari Kesihatan Mulut Sedunia 2016, Philips bekerjasama dengan Persekutuan Pergigian Dunia (FDI) untuk meningkatkan kesedaran kepentingan kesihatan mulut.

Menurut Pengurus Philips Malaysia, Muhammad Ali Jaleel, memberus gigi dan flos bukan sekadar dapat memberikan senyuman yang manis dan nafas yang baik sebaliknya dapat meningkatkan kualiti kesihatan badan.

Bagi memperbaiki penjagaan kesihatan mulut, inovasi rangkaian produk kesihatan Oral Sonicare direka untuk membantu orang ramai tanpa perlu bersusah payah.

Menggunakan kuasa elektrik, berus gigi terbaharu Sonicare FlexCare dapat mengurangkan masalah gusi dan membuang 90 peratus kekotoran pada gigi.

Ia menyamai 31,000 kali memberus menggunakan berus gigi biasa pada setiap satu minit penggunaannya. Dicadangkan dua minit setiap kali penggunaan.