RUPANYA bagi pasangan pembawa talassemia apabila berkahwin ia berisiko dan beri kesan pada anak yang akan dilahirkan nanti.

Sebaiknya sebelum meneruskan hasrat untuk berkahwin, lakukan ujian saringan talassemia terlebih dahulu.

Untuk faham lebih lanjut penyakit talassemia ini dan risikonya, baca perkongsian daripada Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan ini.

Apabila tular kisah sepasang kekasih yang mengambil keputusan untuk putus hubungan setelah mengetahui kedua-duanya adalah pembawa talassemia, maka penyakit ini menjadi topik bualan netizen.

Antara persoalan yang timbul: Kenapa mereka perlu putuskan hubungan? Kalau kahwin juga, apa bakal terjadi? Macam mana mereka boleh dapat penyakit talasemia?

Saya cuba ringkaskan agar mudah difahami.

1. Thalassemia (talasemia) adalah penyakit genetik (keturunan) yang berbahaya. Ia menjejaskan penghasilan darah, sehingga ia tidak mencukupi untuk kehidupan yang normal.

2. Terdapat beberapa jenis talasemia, antaranya talasemia alfa dan talasemia beta. Setiap satunya ada pecahan masing-masing. Kita akan fokus perbincangan kita kepada talasemia beta.

3. Talasemia beta terbagi kepada 2:

Talasemia major
Talasemia minor

* Terdapat juga: talasemia intermedia (pertengahan).

4. Individu yang mempunyai talasemia major dipanggil pesakit talasemia. Pesakit talasemia mempunyai gejala: cepat letih, pucat, sesak nafas, perkembangan fizikal terjejas, dan lain-lain.

5. Individu yang mempunyai talasemia minor dipanggil pembawa. Pembawa talasemia lazimnya tidak bergejala dan hanya menunjukkan tanda-tanda dalam keadaan tertentu.

6. Apabila dua pembawa talasemia berkahwin, maka :

25% risiko anak = pesakit (major)
50% risiko anak = pembawa (minor)
25% anak = normal

7. Mengapa kita perlu khuatir dengan risiko anak menjadi pesakit talasemia (major)? Kerana rawatannya panjang, rumit dan memerlukan kos yang tinggi. Ia juga menjejaskan kualiti hidup mereka.

8. Rawatan talasemia major:

Transfusi darah 2 hingga 4 minggu sekali
Terapi chelation (buang zat besi terkumpul)
Splenectomy (buang limpa: jika perlu)

9. Rawatan hanya boleh dihentikan sekiranya pesakit menjalani pemindahan sum-sum tulang. Itupun ada tidak semuanya berjaya. Jika gagal, transfusi dan chelation dilakukan sepanjang hayat.

10. Oleh kerana rawatannya rumit, talasemia perlu dicegah. Caranya, adalah dengan menyaring pasangan yang ingin berkahwin, untuk menilai sama ada mereka ada genetik talasemia atau tidak.

11. Saringan talasemia dibuat dengan melakukan ujian darah. Ia disaring pada semua kerana pembawa biasanya tiada gejala. Jadi pengecaman melalui pantauan gejala tidak mencukupi.

12. Jika kedua-dua pasangan didapati adalah pembawa talasemia, maka pasangan akan diberi konsultasi tentang penyakit ini, diterangkan risiko berkenaan zuriat, dan sebagainya.

13. Pasangan tidak akan dipaksa putuskan hubungan. Malah pasangan akan membuat keputusan berdasarkan informasi yang telah diberi dan hasil perbincangan mereka sendiri.

14. Keputusan yang boleh dibuat oleh pasangan.

Tidak berkahwin
Kahwin, rancang tiada anak (biological)
Kahwin, dapatkan anak, dan sedia hadapi risiko.

15. Kempen kesedaran tentang talasemia kini giat dijalankan. Saringannya juga bukan sahaja dibuat kepada pasangan yang hendak berkahwin sahaja, malah telah dibuat di sekolah.

Semoga bermanfaat!

Mingguan Wanita: Semoga perkongsian ini bermanfaat. Jadi sebaiknya sebelum berkahwin buat rawatan saringan terlebih dahulu, untuk pastikan samaada pasangan dan diri kita adalah pembawa talassemia atau tidak. Ini kerana risikonya pada anak yang bakal dilahirkan nanti dan rawatannya juga rumit.

Sumber: Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan

* Artikel asal disiarkan di Mingguan Wanita.


Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu !