Adakah anda makan apabila tertekan? Satu kajian kecil baru-baru ini mendapati bagi orang-orang yang makan dalam masa tertekan, tabiat kebiasaan boleh mempengaruhi pilihan makanan.

Walaupun sudah menjadi kebiasaan bahawa orang lebih gemar untuk memilih makanan berlemak atau yang tidak sihat apabila tertekan, ini tidak selalunya tepat, kata Dr David Neal, ketua penyelidik kajian yang dijalankan di University of California, Los Angeles (UCLA).

"Tabiat tidak berubah dalam keadaan tekanan tinggi," katanya. "Orang-orang akan mengikuti tabiat kebiasaan mereka ketika tertekan walaupun makanan itu sihat atau tidak."

Dalam kajian itu, 59 pelajar sekolah perniagaan di UCLA ditanya semasa peperiksaan separuh penggal yang ringan mereka ingin dari pelbagai pilihan, termasuk pilihan sihat seperti kacang, buah-buahan dan yogurt serta pilihan kurang sederhana, seperti bar gula-gula, popcorn, dan biskut. Mereka juga diminta untuk menilai berapa kerap dalam seminggu mereka makan makanan ringan. Keputusan mendapati bahawa semasa tekanan berada pada tahap puncak, peserta mungkin jatuh kembali snek biasa mereka, sama ada ia gula-gula atau epal.

"Tabiat adalah 45 peratus daripada kehidupan seharian," kata Neal. " Ia menyebabkan kita mengabaikan sifat rasional atau motivasi dan sebaliknya beralih pada konteks, tindakan automatik, masa tekanan dan kawalan diri yang rendah."

Sebelum inti, penyelidikan dari University of Southern California telah mendapati bahawa apabila tertekan, orang kembali kepada rutin mereka, dan ini termasuk tabiat yang sihat, seperti pergi ke gimnasium untuk sauna, serta tabiat yang buruk, seperti makan berlebihan atau membeli-belah. Kajian yang melibatkan 65 orang pelajar universiti, telah diterbitkan pada bulan lepas dalam Jurnal Personaliti dan Sosial Psikologi.