SEKATAN perjalanan antarabangsa akibat COVID-19 menyaksikan kebanyakan syarikat penerbangan di seluruh negara berdepan situasi sukar.

Antara yang menerima tempias akibat termasuk kesemua lapangan terbang di United Kingdom (UK) mengalami kerugian lebih £10,000 (RM53,888.98) setiap minit selama empat bulan berturut-turut akibat impak COVID-19.

Anggaran itu dikeluarkan oleh Persatuan Pengendali Lapangan Terbang (AOA), yang mengambil kira kos kerugian daripada bulan Mac dan Jun, iaitu hampir mencecah £2 bilion (RM10.78 bilion).

Persatuan itu meramalkan turut lapangan-lapangan terbang UK akan kehilangan RM10.78 bilion lagi dalam tempoh enam bulan terakhir, tahun ini.

Data yang dikeluarkan oleh AOA itu hanya melibatkan lapangan-lapangan terbang, dan tidak memberi kesan secara langsung terhadap perniagaan dan komuniti di sekitar kawasan tersebut.

“Kerugian seperti itu melemahkan kemampuan perniagaan di lapangan terbang untuk anggaran keuntungan ekonomi tempatan, melepaskan projek-projek pelaburan penting, dan malangnya, (turut) menyebabkan kehilangan pekerjaan,” demikian menurut AOA.

Menurut Ketua Pegawai AOA, Karen Dee, krisis COVID-19 menyebabkan sektor penerbangan antarabangsa hampir terhenti.

Karen menyifatkan ia sebagai empat bulan terburuk dalam sejarah penerbangan komersial.

Beberapa lapangan terbang terpaksa menutup operasi mereka, sementara lapangan terbang paling sibuk, Heathrow - kehilangan 95 peratus daripada jumlah penumpang pada bulan Jun berbanding tahun sebelumnya.

Sebelum ini, Flybe, salah satu syarikat penerbangan terbesar Britain, muflis dengan semua penerbangan syarikat itu dihentikan.

Syarikat penerbangan tambang rendah itu membawa kira-kira lapan juta penumpang setahun dan terbang dari 43 lapangan terbang di seluruh Eropah dan 28 di Britain.

 Pentadbiran Keselamatan Pengangkutan (TSA) lapangan terbang AS memaklumkan jumlah penumpang menurun 95 peratus pada bulan April berbanding tahun lalu Pentadbiran Keselamatan Pengangkutan (TSA) lapangan terbang AS memaklumkan jumlah penumpang menurun 95 peratus pada bulan April berbanding tahun lalu.

Situasi di AS lebih buruk berbanding 11 September

Di Amerika Syarikat (AS), CNN melaporkan situasi semasa yang berlaku kepada syarikat penerbangan di negara iti jauh lebih teruk, termasuk berbanding situasi selepas insiden 11 September, atau kemelesatan ekonomi dunia pada tahun 2008-2009.

Pentadbiran Keselamatan Pengangkutan (TSA) lapangan terbang AS memaklumkan jumlah penumpang menurun 95 peratus pada bulan April berbanding tahun lalu, selepas penurunan 51 peratus pada bulan Mac.

Malah, syarikat penerbangan telah mengurangkan jadual mereka pada bulan Mei sebanyak 90 peratus dan memberi amaran bahawa tahap perjalanan akan terus berdepan tekanan sekurang-kurangnya sehingga 2021.

Majlis Lapangan Terbang Antarabangsa (ACI) menganggarkan pengurangan lebih dua bilion penumpang di seluruh dunia pada suku kedua 2020 dan lebih 4.6 bilion penumpang untuk tahun 2020.

Anggaran penurunan jumlah pendapatan lapangan terbang pula dianggarkan mencapai A$39.2 bilion (RM166 bilion) pada suku kedua dan lebih daripada A$97 bilion (RM412 bilion) untuk tahun 2020.

Industri penerbangan me­ngalami kemerosotan teruk selepas pelaksa­naan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Bagaimana nasib sektor penerbangan Malaysia?

Sektor penerbangan di Malaysia kembali rancak selepas kerajaan mula melonggarkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP ) termasuk membenarkan perjalanan rentas negeri dan sektor pelancongan tempatan.

Namun, memetik kenyataan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong di Parlimen baru-baru ini, industri penerbangan negara dijangka mengalami kerugian sehingga RM13 bilion tahun ini susulan penurunan kadar perjalanan udara.

Jelas beliau, kerugian tersebut merangkumi kerugian bernilai RM10.9 bilion yang dialami tiga syarikat penerba­ngan utama negara iaitu Malaysia Airlines Bhd., AirAsia Group Bhd. serta Malindo Airways Sdn. Bhd.

Sementara, operator lapangan terbang merekodkan kerugian RM2.1 bilion tahun ini membabitkan Malaysia Airports Hol­dings Bhd. (MAHB) yang me­nguruskan 39 lapangan terbang, manakala Senai Airport Terminal Services Sdn. Bhd. me­nguruskan Lapangan Terbang Antarabangsa Senai di Johor.

Ka Siong turut menjelaskan bahawa tiga syarikat penerbangan tersebut telah membatalkan sebanyak 169,728 penerbangan melibatkan kira-kira 4.3 juta penum­pang selepas pelaksa­naan sekatan perjalanan.


** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu !