KETIKA ramai yang kehilangan pekerjaan dan bergelut memenuhi keperluan harian – mungkin untuk menghidang sepinggan nasi, kisah ini boleh dijadikan inspirasi untuk kita semua.

Beberapa hari lalu tular di media sosial mengenai kisah seorang lelaki yang diselamatkan oleh Pengurus Sumber Manusia Caltex cawangan Bachang, Melaka, Lee Chee Seng.

Ketulusan hati dan sifat kemanusiaan yang ditunjukkan oleh Lee atau lebih dikenali sebagai Les, ternyata menyentuh hati ramai warganet.

Bagi mengetahui lebih lanjut mengenai kejadian tersebut, Astro AWANI menghubungi Les, 50, yang kini menguruskan stesen minyak Caltex cawangan tersebut (di bawah syarikat Hong Brothers Service Station) sejak tiga tahun lalu selepas pemergian bapa mertuanya.

Dalam kejadian pada 2 Januari lalu, Les berkata seorang lelaki – yang digambarkan dalam keadaan sedih dan tidak terurus datang ke stesen minyaknya bagi memohon pekerjaan.

Les membawa Mohd Suffian membeli barangan keperluan asas - Gambar ihsan Lee Chee Seng

Kebetulan ketika itu, Les juga sedang mencari pekerja sambilan sebagai pencuci kereta di stesen minyak berkenaan bagi menggantikan kakitangannya yang sedang bercuti sakit.

Selepas ‘suai kenal’, Les memutuskan untuk mengupah pemuda yang dikenali sebagai Mohd Suffian, 40, dan memaklumkan dia boleh mula bekerja pada Isnin (4 Januari).

Namun, melihat penampilan pemuda itu – Les berkata beliau mengesyaki seolah-olah ada sesuatu yang dipendam oleh Mohd Suffian.

“Saya tanya kamu nak pergi mana selepas ini? Dia kata nak balik stesen bas… Saya kata kenapa pergi sana, kamu tinggal sana?

“Dia kata, ‘saya tiada tempat tinggal dan tidur di stesen bas…’ Saya terkejut (selepas mendengar perkara itu), dan saya tidak boleh suruh dia balik ke stesen bas.

“Saya minta dia mula bekerja hari ini (2 Januari), dan dia juga belum makan lagi,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI.

Lebih menyentuh hati, ketika Les meminta kad pengenalan Mohd Suffian untuk urusan dokumen pekerjaan, beliau sempat melihat hanya duit kertas RM1 sahaja berada di dalam dompet lelaki yang berasal dari Beaufort, Sabah itu.

“Jadi, saya rasa kalau dia tak bekerja, sudah berapa hari dia tak makan? Apabila dia keluarkan kad pengenalan, saya nampak dalam dompetnya hanya tinggal RM1.

“Jadi, saya fikir kalau suruh dia balik sekarang, (dengan hanya berbekal) RM1 itu, memang tak boleh buat apa, mahu tunggu hari Isnin? Dia kena tidur sana (stesen bas) dan mungkin hari Isnin itu dia tak akan datang atau sesuatu akan terjadi kepadanya,” kongsi Les lagi.

Mohd Suffian menyewa sebuah bilik yang terletak kira-kira dua kilometer dari stesen minyak Caltex cawangan Bachang, Melaka - Gambar ihsan Lee Chee Seng

Bercerita lebih lanjut, Les berkata sebelum ini Mohd Suffian pernah bekerja sebagai pemandu lori di Kuala Lumpur dan di sebuah gerai, namun kehilangan pekerjaan susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Mohd Suffian berhasrat mencari rezeki di Pulau Pinang, namun terpaksa membatalkan niatnya kerana kekangan kewangan.

“Dia (Mohd Suffian) kata sudah sampai Melaka dua, tiga hari (sebelum 2 Januari)… Dia nak pergi tempat lain untuk cari kerja, tetapi dia hanya cukup duit untuk beli tiket bas ke Melaka sahaja. Jadi, dia pilih datang ke Melaka.

“Saya terus bayar duit sewa untuk bilik, dan beritahu dia hari ini you tak payah lagi tidur di stesen bas. Saya suruh datang kerja dan bagi dia sikit duit belanja untuk makan,” katanya sambil menambah Mohd Suffian menyewa bilik bersama seorang lagi kakitangannya.

Ditanya kenapa beliau nekad membantu Mohd Suffian, Les berkata, beliau pernah merasai pengalaman dan keperitan sama apabila tidak mempunyai tempat untuk tidur.

Isteri Les turut memberikan pakaian anak mereka untuk dipakai oleh Mohd Suffian sementara mereka membeli pakaian baharu.

Mohd Suffian menerima sepasang kasut kerja - Gambar ihsan Lee Chee Seng

Ketika ini, beberapa individu turut tampil membantu Mohd Suffian termasuk membelikan kasut kerja.

Apa yang mengagumkan, walaupun perniagaan Les juga terkesan akibat COVID-19, namun beliau tekad memastikan sembilan kakitangannya tidak kehilangan sumber pendapatan.

Selain menguruskan stesen minyak, Les menampung kos perniagaan dengan menyediakan perkhidmatan mencuci kenderaan dan menjual buah-buahan di stesen minyak berkenaan.

Tular | Pengurus Caltex Bachang bantu lelaki tidur stesen bas


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu!