RAMADAN sudah melabuhkan tirainya dan kini tiba masa umat Islam di seluruh dunia menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Hari pertama Aidilfitri biasanya dimulakan dengan solat sunat dan jamuan besar keluarga, tetapi lain tempat, lain tradisi sambutannya.

London, United Kingdom

Biarpun Hari Raya Aidilfitri bukan cuti umum di London, perayaan ini tetap diraikan dengan meriah oleh masyarakat Muslim di sana. Sambutan Aidilfitri terbesar di London di Westfield akan berlangsung pada 7 dan 8 Mei tahun ini.

Turut berlangsung secara besar-besaran ialah Eid in the Square 2022, yang sudah diadakan sejak 17 tahun lalu.

Sambutan di Shepherds Bush juga kembali untuk tahun ketiga dengan gerai makanan Halal, demonstrasi masakan secara langsung, gerai membeli-belah dan hiburan secara langsung.

Turki

Aidilfitri turut dikenali sebagai ‘Seker Bayram’ atau Festival Manisan di Turki, dengan sajian yang manis-manis seperti baklava akan dihidangkan.

Pengangkutan awam adalah percuma di Istanbul semasa musim perayaan, termasuk bas awam, kereta api, metrobus, trem dan feri.

Arab Saudi

Mengikut adat masyarakat Arab Saudi, ahli-ahli keluarga akan berkumpul di rumah lelaki yang paling tua dalam keluarga selepas solat sunat hari raya.

Orang ramai akan mempersiapkan kediaman mereka untuk perayaan dengan hiasan dan pelbagai jenis lampu sebagai tanda bersedia menerima kehadiran tetamu.

New Zealand

Eden Park di Auckland dipenuhi dengan pelbagai acara keraikan dan menampilkan pelbagai jenis karnival termasuk permainan foosball serta gerai makanan yang menjual hidangan lazat dari seluruh dunia.

Iceland

Solat sunat dijalankan di masjid di Reykjavik, ibu negara Iceland. Para tetamu yang mengunjungi masjid juga dihidangkan dengan bufet makanan antarabangsa yangn lazat.

Kanak-kanak akan memakai pakaian terbaik mereka dan bertukar hadiah dengan rakan-rakan dan ahli keluarga.

Afrika

Di Maghribi, pakaian tradisional dipakai oleh lelaki dan wanita, dan penkek Maghribi adalah makanan yang disediakan sebagai sarapan pagi, bersama dengan teh pudina.

Di Somalia, Halvo dihidangkan sebagai pencuci mulut wajib pada hari raya.