Universiti Malaysia Kelantan (UMK) buat julung kalinya mengadakan Minggu Fiesta Batik Malaysia 2016 bagi mengukuhkan kembali industri batik negara.

Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) Prof Datuk Dr Ibrahim Che Omar berkata program yang berlangsung seminggu mulai Ahad, akan menjadi platform kepada pembatik menyusun langkah memartabatkan imej batik di peringkat dunia.

"Terdapat ramai pembatik khususnya di Kelantan yang mampu mengetengahkan hasil tangan masing-masing melalui transformasi tertentu supaya berupaya bersaing di peringkat lebih besar," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Program tersebut diadakan di 11 lokasi di sekitar Kota Baharu seperti di perkarangan Stadium Sultan Muhammad Ke-IV, Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Tunjong, Dataran al-Quran dan beberapa hotel.

Fiesta yang turut menampilkan pelbagai rekaan batik daripada pereka tempatan dan antarabangsa, juga diadakan di kampus UMK Pengkalan Chepa, Bachok dan Jeli.

Antara aktiviti sepanjang fiesta itu ialah pameran dan jualan batik, seminar batik, pelancaran muzium batik, pameran lukisan batik, pertunjukan fesyen dan malam gala batik.

Ibrahim berkata fiesta tersebut adalah usaha UMK bersama pelbagai pihak bagi menyediakan peluang perniagaan lebih luas kepada pengusaha batik.

Beliau berkata industri batik tempatan telah mencatat pertumbuhan memberangsangkan dengan nilai jualan sebanyak RM144 juta atau 32 peratus daripada RM444 juta nilai jualan keseluruhan industri kraf negara tahun lepas.

"Industri batik seharusnya menjadi sumber penjanaan ekonomi yang kukuh melalui peningkatan nilai tambah dalam produk, pemprosesan dan strategi pemasaran, bagi menjadikan batik sebagai produk pelancongan yang unggul," katanya.