Kucing yang telah hilang selama 11 tahun telah disatukan kembali dengan pemiliknya di New York.

Menerusi laporan ABC 7, Kucing yang telah diberi nama Tiger itu diselamatkan oleh seorang staf penyelamat Persatuan Kebajikan dan Perlindungan Haiwan (SPCA) yang berjaya mengesan Maggie.

Pegawai SPCA mengatakan ia mengambil masa tiga tahun untuk kakitangan, Carol O'Connell memelihara anak kucing liar itu yang telah datang dari rumahnya.

"Setiap kali dia datang ke rumah saya, kesihatan semakin merosot, dan ketika itulah saya menyedari sama ada seseorang hanya meninggalkannya, hilang atau dia hanya kucing liar," kata O'Connell.

Selepas itu, dia telah meminjam pengimbas dari tempat perlindungan dan melalui maklumat dari cip itu, mereka dapat mencari pemiliknya, iaitu Maggie Welz yang telah kehilangan kucing yang dikasihi lebih daripada satu dekad.

Sementara itu, Tiger hilang selepas pintu rumah Maggie dibiarkan terbuka.

Malah akibat kejadian itu, Maggie dan keluarganya berpindah ke rumah lain, iaitu 10 buah dari rumah asal.

"Malangnya ada yang membuka pintu dan dia melarikan diri dan tidak pernah kembali. Jadi, kami sangat marah dan akhirnya setahun kemudian kami berpindah ke rumah lain, kira-kira 10 rumah dari rumah itu," katanya.

Namun dia memberitahu jiran supaya memaklumkan sekiranya ternampak kucing mirip Tiger, bagaimana pun Tiger tidak pernah kembali.

Akhirnya Tiger yang kini telah berusia 14 tahun dan Maggie disatukan semula selepas pihak SPCA membuat pemeriksaan agar Tiger berada dalam keadaan baik.

Welz berkata, dia tidak pernah ada keraguan dalam hatinya bahawa Tiger akan kembali pulang ke rumah.

"Pada ketika itu kami memutuskan bahawa dia pulang, kami telah membuat komitmen kepadanya dan kami mahu dia pulang ke rumah kami," kata Welz.

Pegawai berkata, sepanjang perjalanan dia berada dalam keadaan yang sangat baik.

Sekarang, dia kembali dengan keluarganya yang tidak pernah dilihatnya sejak dia berusia 3 tahun dan Welz berkata dia berhutang budi kepada Carol dan anaknya.

"Saya tidak dapat memberitahu mereka betapa saya berterima kasih kepada mereka kerana kegigihan dan dedikasi mereka dan untuk memastikan kucing kita OK,"

"Saya tidak tahu di mana dia selama bertahun-tahun, saya pasti dia boleh memberitahu kita banyak cerita. Sekarang (Tiger) tinggal bersama kami dan akan bersama kami untuk sepanjang hidupnya," katanya.