PADA 4 April 1968, dunia dikejutkan dengan kejadian pembunuhan seorang aktivis hak asasi golongan minoriti, Martin Luther King Jr. di Tennessee, Amerika Syarikat (AS).

King Jr. yang juga seorang pemimpin baptis kelahiran Atlanta, merupakan lelaki termuda yang dianugerahkan Hadiah Nobel Keamanan tahun 1964 atas sumbangannya dalam memerangi ketidaksamaan kaum melalui penentangan tanpa kekerasan.

Beliau yang dilahirkan pada 15 Jan 1929, merupakan jurucakap dan pemimpin berkulit hitam yang terkenal dalam pergerakan hak-hak sivil dari 1954 hingga 1968.

Beliau terkenal dengan jasanya dalam gerakan hak-hak sivil dengan menggunakan taktik tanpa kekerasan berdasarkan ilham daripada gerakan aktivisme pasif Mahatma Gandhi.

Hari ini, genap 50 tahun pemergian seorang pejuang keadilan sosial dan sehingga kini, beliau dikenang dengan ucapannya yang meninggalkan kesan yang amat besar dalam dunia gerakan hak asasi manusia.

I Have a Dream: satu ucapan yang menyeru untuk hentikan sentimen perkauman di AS pada 28 Ogos 1963 di Lincoln Memorial, Washington DC, merupakan legasi retorik beliau yang sangat berpengaruh sepanjang zaman.

Berikut adalah beberapa petikan dalam ucapannya yang penuh inspirasi:

1. "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere." (Ketidakadilan di satu tempat adalah ancaman kepada keadilan di seluruh tempat.)
- Petikan daripada penulisan surat di Birmingham City Jail, 1963.

2. "If a man hasn't discovered something he will die for, he isn't fit to live." (Jika seorang itu tidak menemui sesuatu yang ingin diperjuangkan dalam hidupnya, maka dia tidak layak untuk hidup.)
- Petikan daripada ucapan bertajuk Dream sewaktu perarakan Detroit Walk to Freedom, 1963.

3. "As long as there is poverty in this world, no man can be totally rich even if he has a billion dollars." (Selagi masih wujudnya kemiskinan di dunia ini, tiada sesiapa yang akan menjadi kaya sepenuhnya meskipun dia memiliki sebilion dolar.)
- Petikan daripada ucapan bertajuk The American Dream di Gereja Ebenezer Baptist, 1965.

4. "Negroes of the United States, following the people of India, have demonstrated that nonviolence is not sterile passivity, but a powerful moral force…" (Orang kulit hitam di Amerika Syarikat, mengambil contoh orang di India, telah buktikan bahawa ketidakganasan bukan satu tindakan pasif semata, namun adalah satu bentuk kuasa moral yang amat besar.)
- Petikan daripada ucapan sewaktu penerimaan anugerah Hadiah Nobel Keamanan, 1964.

5. "Civilization and violence are antithetical concepts." (Ketamadunan dan kekejaman adalah dua konsep yang bercanggah.)
- Petikan daripada ucapan sewaktu penerimaan anugerah Hadiah Nobel Keamanan, 1964.

6. "Everybody can be great ... because anybody can serve. You don't have to have a college degree to serve. You don't have to make your subject and verb agree to serve. You only need a heart...” (Semua orang boleh menjadi hebat, kerana semua orang boleh berkhidmat. Kamu tidak perlu memiliki ijazah untuk berkhidmat. Tidak perlu aturkan kata dalam ucapan untuk menjadi hebat, kerana apa yang perlu hanya hati yang ikhlas.)
- Petikan daripada khutbah bertajuk The Drum Major Instinct di Gereja Ebenezer Baptist, 1968.

7. "We are caught in an inescapable network of mutuality, tied in a single garment of destiny. Whatever affects one directly, affects all indirectly.” (Kita semua berada dalam satu jaringan permuafakatan, terikat dengan takdir yang satu. Jika seseorang terkesan, semua akan turut terkesan.)
- Petikan daripada penulisan surat di Birmingham City Jail, 1963.

8. "We must use time creatively, in the knowledge that the time is always ripe to do right." (Kita mesti gunakan masa dengan lebih kreatif, kerana kita tahu masa sentiasa tepat untuk buat kebaikan.)
- Petikan daripada penulisan surat di Birmingham City Jail, 1963.

9. "Somewhere we must come to see that human progress never rolls in on the wheels of inevitability. It comes through the tireless efforts and persistent work of dedicated individuals..." (Pada satu masa, kita akan sedar bahawa kemajuan manusia tidak datang tanpa sebarang usaha. Ia datang melalui usaha dan penat lelah individu yang berdedikasi.)
- Petikan daripada ucapan permulaan bertajuk Remaining Awake Through a Great Revolution di Oberlin College, 1965.

10. "Mankind must put an end to war or war will put an end to mankind." (Manusia perlu tamatkan peperangan atau peperangan akan tamatkan manusia.)
- Petikan daripada ucapan permulaan bertajuk Remaining Awake Through a Great Revolution di Oberlin College, 1965.