Demam video tular "Baby Shark" nyata masih berterusan, dan kini apa yang lebih menarik ialah versi terbaharu yang dilancarkan dalam bahasa Melayu, "Bayi Yu".

Menerusi kerjasama Astro Malaysia dan Pinkfong, video muzik "Bayi Yu" itu dihasilkan secara eksklusif bersama empat lagu lain dan boleh ditonton di Astro Best.

Menurut Presiden Pengurusan Bahagian Kandungan Astro, Agnes Rozario, kandungan yang disediakan oleh Pinkfong bukan sahaja menghiburkan malah memiliki unsur pendidikan buat kanak-kanak.

“Lagu-lagu yang dihasilkan sangat rancak, dan kanak-kanak juga terdedah dengan maklumat seperti topik pemuliharaan dan pada masa sama memberi kesan positif kepada mereka.

“Tidak mudah untuk menghasilkan sebuah kandungan yang memiliki kedua-dua unsur hiburan dan pendidikan, namun Pinkfong terbukti amat berjaya dengan pelaksanaan kandungan seperti itu,” kata Agnes ketika ditemui selepas majlis memperkenalkan Pinkfong di sebuah pusat beli belah, di sini, hari ini.

Kerjasama ini juga akan melibatkan 70 lagu, termasuk "Bayi Yu", dan penonton boleh membeli video muzik Pingfong dengan harga RM10 untuk lima hari tontonan.

Tambahnya, bermula 2018, pelanggan Astro boleh mendapat akses kepada senarai video music Pinkfong di On Demand.

Selain pelancaran kandungan versi bahasa Melayu, Astro dan Pinkfong juga akan menghasilkan kandungan dalam pelbagai bahasa lain, seperti Mandarin, melibatkan subjek matematik, cerita dongeng dan peribahasa Cina.

Setakat ini, Pinkfong di bawah syarikat dari Korea Selatan, SmartStudy sudah mencatatkan lebih 1.5 bilion tontonan dalam talian di seluruh dunia.