Tidak ramai sebenarnya di kalangan kerabat diraja di negara ini yang mampu berada dekat di hati rakyat.

Namun dalam kelompok kecil itu, nama Tunku Abdul Jalil Iskandar Ibni Sultan Ibrahim Ismail adalah antara yang mekar dan mendapat tempat di kalangan rakyat Malaysia.

Justeru tidak hairanlah, pemergian Almarhum Tunku Abdul Jalil pada malam Sabtu lalu ditangisi ramai.

Berikut adalah 6 perkara mengapa Almarhum Tunku Abdul Jalil disegani ramai;

JALIL


Putera berjiwa rakyat

Almarhum Tunku Abdul Jalil sewaktu hayatnya dikenali sebagai seorang yang berjiwa rakyat. Sifat peramah membuatkan sesiapa sahaja senang mendampingi baginda.


Seorang yang bersifat rendah diri

Mengetepikan darjat keluarga diraja, Almarhum Tunku Jalil sering menunjukkan keselesaan untuk tampil sebagai seorang rakyat biasa seperti menaiki kereta api, makan di gerai tepi jalan dan bersantai di tepi pantai.




Seorang yang kuat dan tabah

Walaupun disahkan menghidap kanser hati, tahap empat tahun lepas, senyuman manis Almarhum sering terukir di wajahnya. Kesakitan yang dihadapi tidak pernah ditunjukkan, di sebaliknya baginda telah menjalani kehidupan seperti mereka yang sihat dan kuat.




Menyayangi haiwan

Berkelulusan dalam bidang Zoologi dan Pemuliharaan, Almarhum pernah berkerja sebagai seorang penjaga zoo di Singapura selama setahun dan di London hampir dua tahun.

Ia juga menunjukkan bahawa baginda amat menyayangi haiwan. Ia jelas dengan jumlah gambar yang sering dimuat naik oleh Almarhum sewaktu hayat baginda di laman Instagramnya.

Tidak kisah liar atau jinak, Almarhum suka bergambar dengan haiwan sewaktu hayatnya.




BACA: Limpah rindu Sultan Johor saat berziarah makam anakanda

BACA: 'Kepada adikku yang dikasihi ... inilah malam yang paling sukar untuk saya' - TMJ

BACA: "Saya mungkin di hospital bila awak datang," pesan akhir Tunku Jalil buat Faizdickie

Melakukan kerja-kerja amal

Selepas disahkan mengidap barah hati, Almarhum telah menubuhkan Yayasan Kanser Tunku Laksamana bertujuan utuk membantu pesakit kanser di negara ini.

Selain itu, baginda juga telah melibatkan diri dalam beberapa kerja amal serta sering melawat pesakit-pesakit di hospital Johor untuk memberi kata-kata semangat dan membantu mereka.


Putera yang suka berjenaka

Siapa yang tidak suka dengan putera yang suka berjenaka seperti Tunku Abdul Jalil. Sewaktu hayatnya, baginda sering menjadi perhatian rakyat Malaysia di media sosial dengan aksi-aksi lucu baginda.

Paling mencuit hati ialah rakaman video Almarhum mengejutkan seorang jururawat ketika baginda dimasukkan ke hospital.

Baginda juga suka mengusik kekandaa baginda, Tunku Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Ibrahim dengan memuat naik rakaman video perbuatan lucunya di media sosial tanpa pengetahuan Tunku Aminah.



Almarhum Tunku Abdul Jalil yang diputerakan pada 5 Julai 1990, merupakan anakanda keempat kepada Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail.

Almarhum mangkat pada jam 7.11 malam Sabtu di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru akibar kanser hati.

BACA: "Lil, Siti hilang pemberi semangat di kala kesedihan" - Siti Nurhaliza

VIDEO: Bersemadinya putera kesayangan rakyat, Tunku Laksamana Johor

FOTO: Tunku Abdul Jalil, damailah Almarhum di sana