Pemimpin UMNO kini semakin ketandusan idea untuk mencemarkan imej tokoh Pakatan Harapan (PH) dengan menabur fitnah dan terdesak dengan pelbagai langkah murahan untuk menjatuhkan kerajaan.

Ahli Jawatankuasa Komunikasi dan Mobiliti Pakatan Harapan (PH), Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan berkata, ia sekali gus menjadi asas kukuh untuk pelaku fitnah berkenaan segera dibawa ke muka keadilan.

"Kerja mereka hari-hari adalah menabur fitnah. Tindakan undang-undang harus diambil terhadap mereka yang sengaja memfitnah PH. Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Lokman Noor Adam masih tidak boleh menerima hakikat bahawa rakyat negara ini sudah menolak UMNO serta Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu.

"Namun, kita tidak perlu risau kerana maruah dan reputasinya semakin jatuh di atas perbuatannya sendiri. Rakyat tahu siapa dia ini selepas tewas di Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Kandis lepas," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

BACA: 'Sudah-sudahlah Lokman, carilah modal lain'

BACA:
PKR buat laporan polis terhadap Lokman Adam

Pada Isnin, Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil membuat laporan polis ke atas Lokman susulan kenyataan di laman Facebook yang menuduh Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim meliwat seorang pelajar dari Indonesia.

Pada Ogos lepas, Lokman tewas kepada calon PKR Mohd Zawawi Ahmad Mughni yang memperoleh 15,427 undi berbanding 9,585 undi dan calon Bebas, K Murthy (97 undi) pada PRK Sungai Kandis.

Dalam pada itu tegas Khairuddin, rakyat negara ini diminta tidak melayan perbuatan Lokman yang dianggap hanya membuang masa semata-mata.

"Tetapi dalam masa yang sama dia harus dihadapkan ke muka pengadilan kerana terlalu melampau menabur fitnah terhadap pemimpin-pemimpin PH.

"Sesungguhnya, inilah gelagat pemimpin-pemimpin UMNO yang masih meroyan selepas hilang kuasa pada PRU lepas.

"Sehingga kini, mereka amat terdesak untuk memecah-belahkan kekuatan jitu PH," jelasnya.

Sementara itu, Anwar turut menasihatkan Lokman yang juga Presiden Pemantau Malaysia Baharu agar mencari modal lain jika mahu menyerang dirinya.

Menurut Anwar, sudah 20 tahun beliau melalui perkara sedemikian dan enggan memikirkan tuduhan dibuat Lokman itu.