Masyarakat di negara ini tidak lagi diuji dengan bencana alam malah terpaksa mengharungi bencana 'sosial' yang memerlukan perhatian semua pihak untuk ditangani bersama, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Beliau berkata sejak mengambil alih jawatan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat selepas Pilihan Raya Umum ke-14 Mei lepas, banyak masalah sosial yang terpaksa diharungi beliau termasuk kes melibatkan kanak-kanak menjadi mangsa pedofilia dan gangguan seksual.

"Apabila kanak-kanak kahwini (orang dewasa), maka berlakunya perlakuan seksual pedofil yang kena tangani bersama.

"Justeru, negara kita tidak lagi diuji oleh bencana alam, malah bencana 'sosial' yang mungkin kita tidak dapat dilihat dengan (mata kasar) berbanding bencana alam yang boleh dilihat dengan mata nyata," katanya ketika berucap merasmikan majlis makan malam amal Persatuan Perubatan Islam Malaysia (IMAM) di sini, Sabtu malam.

Turut hadir Presiden IMAM Dr Jeffrey Abu Hassan.

Dalam perkembangan lain, Dr Wan Azizah memuji inisiatif IMAM mendirikan Rumah Solehah untuk melindungi wanita dan kanak kanak yang dijangkiti dengan HIV/AIDS sejak 1998.

Katanya rumah itu yang ditubuhkan dengan kerjasama ahli agama dan Kementerian Kesihatan, menjadi model cara Islam menangani wabak jangkitan HIV/AIDS.

Beliau juga melahirkan penghargaan terhadap usaha murni IMAMyang banyak terlibat dalam aktiviti kesukarelawan dengan memberikan rawatan kesihatan dan pergigian untuk membantu kelompok masyarakat yang terpinggir terutama kaum pelarian Rohingya di tanah air dan di Cox Bazaar, Bangladesh.

"Di peringkat antarabangsa pula, beberapa orang ahli IMAM telah menerajui Gabungan Persatuan-Persatuan Perubatan Islam Sedunia (FIMA) yang merangkumi 50 buah negara," katanya.

Dr Wan Azizah menarik perhatian IMAM sedang bekerjasama dengan FIMA untuk menyalurkan air bersih dan selamat ke kawasan-kawasan yang memerlukan sumber itu di serata dunia melalui projek 'FIMA Safe Water'.

Dalam pada itu, beliau melahirkan penghargaan kepada IMAM yang ditubuhkan pada 1990 yang terus menjadikan suaminya yang juga Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai penaung persatuan itu selain terlibat secara langsung dalam penjagaan kesihatan Anwar semasa dalam tahanan.

-- BERNAMA