Kerajaan digesa agar segera mewajibkan majikan menyediakan pusat jagaan anak-anak di tempat kerja yang gagal dilaksanakan sebelum ini.

Pertubuhan Wanita Dalam Perniagaan & Pemikiran Kreatif (Pewangi) mahu kerajaan menerusi Kementerian Wanita dan Pembangunan Keluarga agar menjadikan tragedi yang menimpa Adam Rayqal Mohd Sufi Naeif sebagai titik tolak ke arah melaksanakan cadangan itu.

Presiden Pewangi Datin Nabilah Sanusi berkata, sebelum ini, sudah banyak terjadi kes kematian bayi akibat kecuaian di rumah pengasuh dan ia sewajarnya tidak harus berulang.

“Sudah sering kita didedahkan dengan berita bayi meninggal dunia di rumah pengasuh akibat terjatuh dari buaian, tersedak susu dan kes-kes melibatkan bayi didera oleh pengasuh.

“Kementerian Wanita dan Pembangunan Keluarga wajar memastikan cadangan mewajibkan majikan menyediakan pusat jagaan anak-anak kakitangan di tempat kerja direalisasikan segera,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

BACA: Adam Rayqal alami pendarahan dalaman di otak, retak tempurung kepala - Polis

BACA: Sebak, ibu mahu pangku Adam Rayqal dan enggan naik ambulans

BACA: 'Insya-Allah, Adam Rayqal tunggu kami di syurga' - Bapa


Adam Rayqal, lima bulan, pada awalnya dilaporkan hilang sebelum mayatnya ditemukan oleh anggota polis dalam bahagian sejuk beku peti ais di rumah pengasuhnya di Batu Caves, pada Selasa.

Jenazah Adam Rayqal selamat disemadikan kira-kira jam 10.30 malam tadi di Tanah Perkuburan Islam Ladang Tok Pelam, Kuala Terengganu.

Terdahulu, jenazah bayi malang itu dibawa pulang ke kediaman keluarganya di Chendering sebelum disolatkan di Masjid al-Muktafi Billah Shah, Ladang.

BACA: Kes kematian Adam Rayqal perlu dikendalikan secara adil - Wan Azizah

BACA: Pelesenan pusat asuhan perlu dilihat semula - MB Selangor