InvestKL telah mewujudkan 4,658 peluang pekerjaan berkemahiran tinggi dari 2011 hingga 2015.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Zainal Amanshah, ini melalui pelaburan di bawah 51 syarikat Multi-Nasional (MNC) dengan nilai pelaburan RM5.88 bilion dalam jangka lima tahun tersebut.

Zainal berkata 32 peratus daripada peluang pekerjaan yang diwujudkan menerima pendapatan antara RM5,000 hingga RM10,000.

Tambah beliau, 83 peratus iaitu 3,885 peluang pekerjaan tersebut diberikan kepada masyarakat tempatan manakala 17 peratus iaitu 773 peluang pekerjaan diberikan kepada ekspatriat.

Beliau yakin lebih banyak peluang pekerjaan dapat diwujudkan susulan sasaran InvestKL untuk menarik 13 lagi syarikat Multi-Nasional (MNC) tahun ini.

Pada 2015, 10 syarikat MNC ditempatkan di Kuala Lumpur dengan jumlah pelaburan komited dan diluluskan RM589 juta.

Zainal berkata InvestKL berada di landasan yang betul bagi mencapai sasarannya untuk menarik pelaburan 100 syarikat MNC ke Kuala Lumpur menjelang 2020.

Beliau berkata pencapaian 5 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia, menunjukkan bahawa asas ekonomi negara kekal kukuh dan ini akan menarik lebih banyak pelaburan ke Malaysia.

Skandal politik Malaysia

Perkembangan politik semasa Malaysia tidak menjejaskan pelaburan asing ke dalam negara.

Pengerusi InvestKL, Datuk Seri Michael Yam menafikan dakwaan Fitch Group Unit, 11 Februari lalu yang menyatakan bahawa skandal politik Malaysia menimbulkan kegusaran dikalangan pelabur.

"Dari perspektif InvestKL, pelabur terus melabur dan syarikat MNC memilih Malaysia untuk menempatkan ibu pejabatnya berdasarkan asas negara, pertumbuhan KDNK, kemajuan infrastuktur, bahasa, sistem perundangan dan kesesuaian negara ini untuk melakukan perniagaan.

"Pelabur juga mempunyai masalah politik di negaranya sendiri. Oleh itu, mereka melihat menjangkaui isu politik yang sedia ada," kata Michael.

InvestKL yakin dengan gabenor baru

Sementara itu, Datuk Zainal Amanshah percaya Bank Negara Malaysia akan mempunyai pengganti gabenor yang mampu membawa institusi itu ke peringkat lebih tinggi.

"Gabenor Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz telah melakukan tugasan dengan baik.

"Kami yakin penggantinya akan setanding Tan Sri Zeti," kata Zainal.