KUALA LUMPUR: Syarikat penerbangan jarak sederhana AirAsia Aviation Group, AirAsia X (AAX), meneruskan usaha memperluas rangkaiannya dengan pelancaran semula perkhidmatan terus dari Kuala Lumpur ke Amritsar di India Utara.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Benyamin Ismail berkata pelancaran semula itu juga sebahagian daripada usaha kumpulan untuk memperkukuh kedudukan AAX di Asia Selatan dan melengkapkan lagi rangkaian besar di Asia Utara.

"Kami optimis langkah ini bukan sahaja akan meningkatkan tawaran destinasi jarak sederhana kami dengan tambang yang berpatutan, tetapi juga menyumbang kepada pertumbuhan perniagaan secara keseluruhan," katanya dalam kenyataan hari ini.

Penerbangan empat kali seminggu bermula 3 Sept, 2023 itu memberi peluang kepada orang ramai mendapat akses mengunjungi Amritsar, destinasi yang dikenali dari segi keagamaan, tarikan pelancongan, peluang komersial serta prospek perdagangan.

Sejajar dengan kedudukannya sebagai destinasi kedua ke India selepas New Delhi, laluan itu akan menyediakan kapasiti tahunan sebanyak 157,263 tempat duduk antara Kuala Lumpur dan Amritsar untuk AAX.

Bersempena pelancaran semula itu, AAX menawarkan tambang termasuk semua daripada RM299 sehala untuk tempat duduk ekonomi dan RM999 sehala untuk tempat duduk katil rata Premium Flatbed.

Selain itu, mereka yang menempah perjalanan ke dan dari Amritsar akan turut menikmati diskaun sebanyak 50 peratus untuk bagasi daftar masuk apabila membuat tempahan mulai hari ini sehingga 2 Julai, 2023, bagi tempoh perjalanan 3 Sept, 2023 dan 30 Mac, 2024.

-- BERNAMA