KUALA LUMPUR : Majlis Industri Tenaga (EIC) terus komited untuk memacu pertumbuhan industri tenaga global terutama menerusi inovasi berkenaan kelestarian dalam mencapai sasaran sifar karbon (net zero) menjelang 2050.

Ketua Pegawai Eksekutif Global EIC, Stuart Broadley dalam lawatannya ke Kuala Lumpur baru-baru ini berkata, pendirian majlis itu dalam perkara berkenaan adalah jelas, yang mana jurang antara dasar kerajaan sesebuah negara dan realiti industri perlu dirapatkan.

"Kita menyeru agar para penggubal dasar (sesebuah negara) bekerjasama dengan pihak berkepentingan (dalam industri rantaian bekalan tenaga) duduk berbincang untuk menangani cabaran sebenar dalam usaha kita untuk mencapai sasaran sifar karbon.

"Rantaian bekalan tenaga global, termasuk syarikat-syarikat di rantau Asia-Pasifik tidak dapat memenuhi potensi sebenar mereka terutama dalam ruang matlamat 'sifar karbon' ini kerana tidak banyak projek yang dapat dilaksanakan sehingga mereka mendapat pendanaan sewajarnya.

"Bagaimanapun, bagi projek hijau yang telah mendapat kelulusan dari segi pendanaan pula, kebanyakannya mempunyai margin yang rendah," katanya ketika ditemu bual Astro AWANI.

Beliau berada di ibu negara bagi menghadiri 'EIC Regional Awards Asia Pacific' yang diadakan di Ampang pada 30 November lalu.

Anugerah itu mengiktiraf seramai 10 syarikat yang cemerlang dari pelbagai aspek invovasi, eksport dan peralihan tenaga serta budaya sepanjang tahun, yang mana ia diadili 70 pakar dari seluruh dunia.

Sementara itu, Pengarah Serantau EIC bagi Asia Pasifik, Azman Nasir berkata, anugerah itu akan menjadi wadah pencapaian cemerlang dan dedikasi tidak berbelah bahagi dalam industri rantaian bekalan tenaga.

"Kami bertekad dalam misi kami untuk membantu ahli-ahli syarikat kami di Asia untuk berkembang maju melalui eksport mereka, mempelbagaikan aktiviti dan mengembangkan perniagaan," ujar beliau.

Dalam majlis itu, syarikat Arup dari Filipina mendominasi acara dengan memperoleh tiga anugerah merangkumi 'Pengoptimuman', 'Khidmat dan Penyelesaian' serta 'Peralihan Tenaga dan Kelestarian.

Sementara itu, syarikat Alypz membawa pulang dua anugerah iaitu 'Kepelbagaian dan Eksport' serta anugerah syarikat 'Berdaya Tahan.

Acara itu berlangsung selepas anugerah gilang-gemilang makan malam EIC peringkat kebangsaan yang diadakan di London pada 19 Oktober lalu, yang mana syarikat-syarikat berkaitan diiktiraf dalam pelbagai kategori industri yang dipertandingkan termasuk inovasi, eksport, digital dan kepelbagaian.

EIC yang berpangkalan di United Kingdom adalah antara persatuan perdagangan tenaga terbesar di dunia yang membekalkan barangan dan perkhidmatan kepada industri tenaga di seluruh dunia.

Ditubuhkan pada 1943, EIC adalah pertubuhan tidak berasaskan keuntungan dengan keahlian melebihi 900 syarikat di seluruh dunia dan ahli-ahlinya terdiri daripada kontraktor antarabangsa utama serta operator dan pengilang kepada syarikat produk dan perkhidmatan yang lebih khusus.